• حسناء بدوي • لينة داود2025-09-012025https://dspace.univ-bba.dz/handle/123456789/447الملخص: تهدف هذه الدراسة للكشف عن مصطلح التناص، حيث يعد ظاهرة نقدية جديدةفي العديد من الدراسات الغربية والعربية، إذ يقوم مفهومه على استحضار نصوص سابقةوتوظيفها من جديد. وقد احتوى هذا البحث على أهم أنواع التناص وآلياته، التي تعتبر أرقى مستوياتالتعامل مع النص الغائب، وهذا كله ساهم في إثراء التجربة الشعرية للشاعر والتأكيدعلى براعته، حيث تناولنا فيه مقدمة ومدخل وفصلين تطبيقيين، جاء المدخل لإبرازالمفاهيم الأولية للتناص، والفصل الأول جاء لدراسة تجليات التناص في ديوان الصالح هندلأما الفصل الثاني فقد تناولنا فيه أهم مستويات التناص في ديوانه، وفي الأخير ختمناهبمجموعة من النتائج التي استطعنا الوصول إليها. Abstract: This study aims to explore the concept of intertextuality, which is considered a modern critical phenomenon in many Western and Arab studies. Its concept is based on recalling and reemploying previous texts. The research includes the most important types and mechanisms of intertextuality, which are regarded as the highest levels of engagement with the absent text. All of this contributed to enriching the poet’s poetic experience and affirming his literary skill. The study comprises an introduction, a preliminary chapter, and two applied chapters. The preliminary chapter highlights the basic concepts of intertextuality. The first chapter investigates the manifestations of intertextuality in Al-Saleh Handel’s poetry collection, while the second chapter examines the key levels of intertextuality in his work. Finally, the study concludes with a set of findings we were able to reach.التناص في ديوان أشعار بلا صدى لــ " الصالح هندل"Thesis