Boudjelida HichamBenhizia Abdelhak2025-09-252025https://dspace.univ-bba.dz/handle/123456789/833This dissertation investigates the challenges that visually impaired learners face in developing English writing skills using the braille system in EFL contexts. The study aims to explore cognitive, linguistic, technical, social and pedagogical barriers affecting braille based writing proficiency and to propose effective strategies to overcome them. A mixed methods research design was employed, combining qualitative and quantitative data collection tools, including semi-structured interviews with 3 EFL teachers, classroom observations and questionnaires administered to 18 visually impaired learners at Visually Impaired school in Bordj Bou Arreridj, Algeria. The study focused on learners’ experiences with braille contractions, transitions between braille grade levels, writing mechanics and their perceptions of motivation, isolation and access to assistive technologies. The findings reveal that students face significant difficulties related to motor coordination, grammar and syntax and the limited availability of advanced braille tools. Although the learners benefit from teacher support and peer interaction, the absence of multisensory resources and assistive technologies hinders their writing development. Nevertheless, the study identifies promising practices such as scaffolded instruction, multisensory teaching methods, and peer collaboration, as effective approaches to enhance braille based EFL writing instruction. The study concludes by recommending for increased institutional support, specialized teacher training, and the integration of accessible technologies to promote an inclusive and fair learning environment for visually impaired EFL learners. Keywords: braille system, visually impaired learners, EFL writing, assistive technology الملخص تتناول هذه الأطروحة التحديات التي يواجهها المتعلمون المكفوفون في تطوير مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية باستخدام طريقة برايل في سياقات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وتهدف الدراسة إلى استكشاف العوائق المعرفية واللغوية والتقنية والاجتماعية والتربوية التي تؤثر على كفاءة الكتابة باستخدام برايل، واقتراح استراتيجيات فعّالة لتجاوز هذه التحديات. وقد تم اعتماد منهج بحثي متعدد الأساليب، يتضمن جمع البيانات النوعية والكمية، بما في ذلك مقابلات شبه مهيكلة مع ثالثة معلمي لغة إنجليزية كلغة أجنبية، وملاحظات صفية، واستبيانات تم توزيعها على 18 متعلماًمكفوفافي مدرسة المعاقين بصريا بوالية برج بوعريريج، الجزائر. ركزت هذه الدراسة على تجارب المتعلمين مع اختصارات برايل، والتنقل بين مستويات برايل المختلفة، وآليات الكتابة، بالإضافة إلى تصوراتهم حول الدافعية، والعزلة، وإمكانية الوصول إلى التقنيات المساعدة. كشفت النتائج أن المتعلمين يواجهون صعوبات كبيرة تتعلق بالتنسيق الحركي، والقواعد النحوية، وبنية الجملة، فضالًعن النقص في توفر أدوات برايل المتقدمة. وعلى الرغم من استفادة المتعلمين من دعم الأساتذة وتفاعلهم مع أقرانهم، الأن غياب الموارد متعددة الحواس والتقنيات المساعدة يعيق تطورهم في الكتابة. ومع ذلك، حددت الدراسة ممارسات واعدة مثل التعليم المتدرج، والأساليب التدريسية متعددة الحواس، والتعاون بين الأقران كنهج فعّال لتعزيز تعليم الكتابة باللغة الإنجليزية باستخدام برايل. وتختتم الدراسة بتوصيات تدعو إلى تعزيز الدعم المؤسساتي، وتدريب المعلمين بشكل متخصص، ودمج التقنيات الميسرة من أجل تعزيز بيئة تعليمية شاملة ومنصفة للمتعلمين المكفوفين في سياق تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية الكلمات المفتاحية: نظام البرايل، المتعلمون المكفوفون، الكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، التكنولوجية المساعدةExploring Challenges Faced in Developing Writing Skills using Braille System among Visually Impaired EFL learners The case of Visually Impaired School –BBA-Thesis