Résumé:
الملخص:
جاءت هذه الدراسة لتعالج موضوع السياسة التعليمية المعتمدة في مناهج التعليم المتوسط سنة أولى -
أنموذجا حيث نهدف من وراء انجازنا لهذا العمل المتواضع إلى تبين مخرجات السياسة التعليمية التعلّمية، من -
خلال تحليلنا لمنهاج الجيل الثاني الذي يعتمد المقاربة بالكفاءات هدفا ويتوافق مع قدرات ومعارف
المتعلمن ، وتوصلنا إلى مجموعة من النتائج جمعت بن تحليل المنهاج والكتاب المدرسي وهي:
- انسجام الكتاب المدرسي مع ما جاء في المنهاج من القيم الوطنية والاجتماعية والدينية التي عبرت عنها
السياسة التعليمية للدولة الجزائرية.
- يصرح منهاج اللغة العربية في الطور المتوسط بمجموعة من القيم والمواقف المتضمنة في الكتاب المدرسي للسنة
الأولى والمتمثلة في: تثبيت قيم الهوية الجزائرية )الإسلام، العروبة، الأمازيغ(.
الكلمات المفتاحية: السياسة التعليمية المناهج التعليمية مرحلة التعليم المتوسط الكتاب المدرسي. – - -
Summary:
This study addressed the issue of the educational policy adopted in the middle school education curricula. the first year as a model. we aim in this study to clarify the outcomes of the educational learning policy, through our analysis of the second-generation curriculum that adopts the competencies approach as a goal and that is compatible with the abilities and knowledge of the learners. And we have come out with a set of results that combined the analysis of the curriculum and the textbook :
The consistency of the textbook with the national, social and religious values expressed in politics in the Algerian curriculum.
The Arabic language curriculum in the middle school stage declares a set of values and attitudes included in the textbook for the first year and which are represented in: fixing the values of the Algerian identity (Islam, Arabism, Amazigh).
Keywords: educational policy - educational curricula - middle school education