Institutional Depot of BBA University

منهجية تدريس المتون النحوية

Show simple item record

dc.contributor.author حليم بن قليل
dc.date.accessioned 2024-03-10T13:21:15Z
dc.date.available 2024-03-10T13:21:15Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.univ-bba.dz:443/xmlui/handle/123456789/4907
dc.description.abstract تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على المنهجية المتبعة والطرائق المنتهجة في تدريس أهم متنين نحويين هما متن الألفية والآجرومية، وقد تناولنا في هذه الدراسة مجموعة من القضايا النظرية والتطبيقية، حاولنا في بدايتها أن نتتبع المتون النحوية من حيث نشأتها وبيان أنواعها وكذا الوقوف على منهجيات تدريس النحو، ثم عمدنا إلى الحديث عن الألفية والآجرومية محاولين الوقوف على أهم خصائصهما التعليمية، مهتدين في نهاية آخر فصل إلى الوقوف عند منهجية تدريس الالفية والآجرومية في إحدى أعرق المدارس القرآنية بحواضر توات وهي مدرسة في إحدى أعرق المدارس القرآنية بالجنوب الجزائري، وهي " المدرسة القرآنية الإمام العبقري بن أب المزمري بتيميمون". This study seeks to shed light on the methodology followed and the methods used in teaching the two most important grammatical texts, which are the Al-Alifiyyah and Al-Ajrumiyyah texts. In this study, we have dealt with a group of theoretical and applied issues. At the beginning, we tried to trace the grammatical texts in terms of their origin and explain their types, as well as determine the methodologies for teaching grammar. Then we proceeded to talk about the Alfiyyah and the Ajārūmīyah, trying to identify their most important educational characteristics. At the end of the last chapter, we were guided to the methodology of teaching the Alfiyyah and the Ajārūmīyah in one of the most prestigious Qur’anic schools in the metropolis of Touat, which is a school in one of the most ancient Qur’anic schools in southern Algeria, which is the “Imam Al-Jujiri Qur’anic School.” Ibn Abi Al-Mazmari in Timimoun. en_US
dc.publisher جامعة محمد البشير الابراهيمي en_US
dc.title منهجية تدريس المتون النحوية en_US
dc.title.alternative الفية بن مالك والاجرومية انموذجا en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account