Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
حليم بن قليل |
|
dc.date.accessioned |
2024-03-10T13:21:15Z |
|
dc.date.available |
2024-03-10T13:21:15Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.univ-bba.dz:443/xmlui/handle/123456789/4907 |
|
dc.description.abstract |
تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على المنهجية المتبعة والطرائق المنتهجة في تدريس أهم متنين نحويين هما متن الألفية والآجرومية، وقد تناولنا في هذه الدراسة مجموعة من القضايا النظرية والتطبيقية، حاولنا في بدايتها أن نتتبع المتون النحوية من حيث نشأتها وبيان أنواعها وكذا الوقوف على منهجيات تدريس النحو، ثم عمدنا إلى الحديث عن الألفية والآجرومية محاولين الوقوف على أهم خصائصهما التعليمية، مهتدين في نهاية آخر فصل إلى الوقوف عند منهجية تدريس الالفية والآجرومية في إحدى أعرق المدارس القرآنية بحواضر توات وهي مدرسة في إحدى أعرق المدارس القرآنية بالجنوب الجزائري، وهي " المدرسة القرآنية الإمام العبقري بن أب المزمري بتيميمون".
This study seeks to shed light on the methodology followed and the methods used in teaching the two most important grammatical texts, which are the Al-Alifiyyah and Al-Ajrumiyyah texts. In this study, we have dealt with a group of theoretical and applied issues. At the beginning, we tried to trace the grammatical texts in terms of their origin and explain their types, as well as determine the methodologies for teaching grammar. Then we proceeded to talk about the Alfiyyah and the Ajārūmīyah, trying to identify their most important educational characteristics. At the end of the last chapter, we were guided to the methodology of teaching the Alfiyyah and the Ajārūmīyah in one of the most prestigious Qur’anic schools in the metropolis of Touat, which is a school in one of the most ancient Qur’anic schools in southern Algeria, which is the “Imam Al-Jujiri Qur’anic School.” Ibn Abi Al-Mazmari in Timimoun. |
en_US |
dc.publisher |
جامعة محمد البشير الابراهيمي |
en_US |
dc.title |
منهجية تدريس المتون النحوية |
en_US |
dc.title.alternative |
الفية بن مالك والاجرومية انموذجا |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée