Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
حورية طير |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-24T14:05:05Z |
|
dc.date.available |
2024-04-24T14:05:05Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.univ-bba.dz:443/xmlui/handle/123456789/4918 |
|
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى معاينة ثلاثية "أحلام مستغانمي" ذاكرة الجسد، فوضى الحواس، عابر سرير، وفحصها وفق منظور النّقد الثقافي الذي يسعى إلى كشف الأنساق الثّقافية الثّاوية خلف اللّغة الاستعارية، وذلك بمساءلتها وفكّ شفراتها المندسّة بين سطور العمل الأدبي، قصد كشفها للقارئ وفضح مكنوناتها الثّاوية خلف اللغة الجمالية.
كما تسعى دراستنا التي جمعت بين الشّعرية والنّقد الثقافي إلى إبراز شعرية النّسق المُضمر وليس شعرية الخطاب في حدّ ذاته مستهدفين في ذلك الأنساق المخبوءة خلف عباءة الجمالي وإبراز شعريتها على مستوى العتبات النّصية وعلى مستوى موضوعات الثلاثيّة، والتي تعكس في مُجملها قضايا الحبّ والوطن والمرأة إبان فترة العشرية السوداء، فالشّعرية لا تقتصر فقط على ما يظهر من جماليات بلاغية، وإنّما لها كذلك وظيفة داخل قاع النّص الرّوائي، وهذا ما سعينا جاهدين لإبرازه من خلال هذا العمل.
الكلمات المفتاحية: أحلام مستغانمي، النّقد الثقافي، الشعرية، النسق المضمر، الخطاب النّسوي.
Thesis summary
This study aims to examine Ahlam Mosteghanemi’s trilogy: Memory of the Body, Chaos of the Senses, and Passing by a Bed, and to examine it according to the perspective of cultural criticism, which seeks to uncover the secondary cultural patterns behind metaphorical language, by questioning them and decoding their codes hidden between the lines of the literary work, with the aim of revealing them to the reader and exposing their contents. The duality behind aesthetic language.
Our study, which combined poetics and cultural criticism, also seeks to highlight the poetics of the implicit pattern and not the poetics of the discourse itself, targeting the patterns hidden behind the aesthetic cloak and highlighting its poetics at the level of textual thresholds and at the level of the themes of the trilogy, which in their entirety reflect the issues of love, homeland, and women during the decade. Black poetry is not limited only to the rhetorical aesthetics that appear, but it also has a function within the narrative text, and this is what we strived to highlight through this work.
Keywords: Ahlam Mosteghanemi, cultural criticism, poetics, implicit style, feminist discourse. |
en_US |
dc.publisher |
جامعة محمد البشير الابراهيمي |
en_US |
dc.title |
شعرية النيق المضمر في الرواية النسوية الجزائرية ثلاثية احلام مستغانمي - ذاكرة الجسد - فوضى الحواس- عابر سرير - أنموذجا |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée