Résumé:
الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد العلاقة بين التداخل اللغوي وتعليمية اللغة العربية في الطور الابتدائي وقد تم توزيع أدوات الدراسة على أساتذة التعليم الابتدائي - الصف الثالث ابتدائي - متمثلة في استبانة من 38 فقرة، فتكون مجتمع الدراسة من كل أساتذة اللغة العربية من التعليم الابتدائي، كما بلغت عينة الدراسة120 .
وقد استخدم المنهج الوصفي الكمي من أجل تحقيق أهداف الدراسة، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية وتحليل نتائج الاستبيانات، ولقد أظهرت النتائج أن تناسب علاقة التداخل اللغوي بتعليمية اللغة العربية تناسبا طردي إيجابي تصاعدي.
الكلمات المفتاحية: التعليمية(تعليمية اللغة العربية) - التداخل اللغوي - العلاقة.
Abstract:
This study aimed to determine the relationship between linguistic intervention and teaching the Arabic language in the primary stage. The study tools were distributed to teachers of primary education - the third grade of primary school - represented in a questionnaire of 38 items, so the study population consisted of all teachers of the Arabic language in primary education. The sample of the study was 120. The quantitative descriptive approach was used in order to achieve the objectives of the study, and to answer the study questions, the arithmetic means, standard deviations and analysis were extracted. The results showed that the relationship between linguistic overlap and the teaching of the Arabic language was directly proportional, positive and upward.
Keywords: educational (educational Arabic language) - linguistic overlap - relationship.