Résumé:
ملخص:
يحتل مفهوم افق التوقع او افق الانتظار موقعا مركزيا في نظرية التلقي، وهو مفهوم جمالي يلعب دورا مؤثرا في عملية بناء العمل الفني والادبي وفي نوعية الاستقبال التي يلقاها ذلك العمل انطلاقا من فكرة ان المتلقي يقبل على العمل وهو يتوقع او ينتظر شيئا ما، والعمل الادبي غالبا ما يحمل الى القارئ مجموعة من المعطيات التي تشكل نسقا من الانتظارات والعلامات التي تترتب في العمل الادبي نتيجة تأثره بالنصوص الاخرى، التي تنتمي الى نفس الجنس الادبي مما يخلق لدى جمهوره نمطا معينا من التلقي ويدفعه الى استحضار تجربته السابقة عن النصوص التي سبق ان قرأها، فالقارئ عنده لم يعد طرفا مستهلكا لمعنى النص وقصدية المؤلف، وانما تحول الى عنصر فاعل الى عملية انتاج المعنى، وهذه البنية تتوقع قارئا حقيقيا قادرا على التفاعل مع التأثيرات النصية، ومن هنا فان القارئ الضمني هو دائم الانجاز والتحقق، ولا يمكن تصوره منفصلا عن فعل القراءة، فمن خلال دراسة افق التوقع في ديوان سفر الى مملكة المستحيل استنتجنا ان الديوان ارضية مفتوحة لدلالات حسب إمكانية المتلقي أو القارئ.
الكلمات المفتاحية: أفق التوقع، نظرية التلقي، القارئ، المتلقي، ديوان سفر إلى مملكة المستحيل
summary:
The concept of the horizon of expectation or the horizon of waiting occupies a central position in the theory of reception. It is an aesthetic concept that plays an influential role in the process of constructing an artistic and literary work and in the quality of reception that that work receives, based on the idea that the recipient accepts the work while expecting or waiting for something, and the literary work often What brings to the reader a set of data that constitute a system of expectations and signs that result in the literary work as a result of his influence by other texts, which belong to the same literary genre, which creates in his audience a specific pattern of reception and pushes him to recall his previous experience regarding the texts that he has previously read. For him, he is no longer a party consuming the meaning of the text and the intention of the author, but rather turned into an active element in the process of meaning production, and this structure expects a real reader capable of interacting with textual influences, and from here the implicit reader is constantly achieving and achieving, and cannot be imagined separate from the act of reading. Through studying the horizon of expectations in the collection of travel to the kingdom of the impossible, we concluded that the collection is an open ground for connotations according to the possibility of the recipient or reader.