Dépôt Institutionnel de l'Université BBA

البيداغوجيا الإبداعية في تنمية مهارة فهم المنطوق - السنة الثالثة المتوسطة أنموذجا-

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مريم بوجادي
dc.date.accessioned 2024-10-07T16:26:05Z
dc.date.available 2024-10-07T16:26:05Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.univ-bba.dz:443/xmlui/handle/123456789/5541
dc.description.abstract تهدف الدراسة الموسومة بـ: "البيداغوجية الإبداعية في تنمية مهارة فهم المنطوق وإنتاجه" إلى إيجاد الحلول الممكنة للمشاكل التي يتخبط فيها المتعلم فير نشاط فهم المنطوق، والكشف عن صعوبات التي تواجه المعلمون عند تقديم نشاط فهم المنطوق بعد الاصلاحات المتوالية التي عرفتها المنظومة التربوية، والسعي إلى تكوين شخصية مواطن صالح، مفعمة بالقيم الدينية والاجتماعية، والتي تجعله يساهم في الحفاظ على كينونة أمته ومقوماتها وهويتها، ليسعى جاهدا إلى تنمية بشرية ومادية. مع محاولة جمع المعلومات التي تخدم هذا الموضوع اعتمادا على الملاحظة والاستبانة، التي تم توزيعها على مجموعة من المعلمين، والمتعلمين، والذين ينتمون إلى المقاطعة التربية الثانية عشر، وتوصلت إلى أتن فهم المنطوق وإنتاجه يعتبر أهم ميادين اللغة العربية في مرحلة التعليم المتوسط والسنة الثالثة المتوسطة خاصة، كونه يمكن المتعلم من التعبير عما يختلج في نفسه شفاهيا، ومن ثمة يساهم في تنمية قدراته، وإثراء رصيده اللغوي. وأن البيداغوجية الابداعية لها دور فاعل وفعال، في تنمية مهارة فهم المنطوق وإنتاجه، باعتباره ميدانا مهما، من ميادينه، وذلك لأنها تهدف إلى تربية المتعلم تربية ابداعية ومهارية، وتعويده على الخلق والانتاج، والابداع والابتكار. وقد اعتمدت خلال ذلك على المنهج الوصفي التحليلي. الكلمات المفتاحية: البيداغوجيا – الإبداعية- فهم المنطوق- الاستماع- التعبير Summary: The study titled "Creative Pedagogy in Developing the Skill of Understanding and Producing Spoken Language" aims to find possible solutions to the problems that learners face in the activity of understanding spoken language. It also seeks to identify the difficulties that teachers encounter when presenting this activity following the successive reforms in the educational system. The ultimate goal is to shape the personality of a good citizen, imbued with religious and social values, enabling them to contribute to preserving their nation's existence, foundations, and identity, and striving diligently for both human and material development. This was attempted by gathering information relevant to this topic through observations and questionnaires . The data was collected from a group of teachers and learners belonging to the twelfth educational district. The study concluded that understanding and producing spoken language is considered one of the most important fields of the Arabic language in the middle school, particularly in the third year middle school. This is because it enables the learner to express their thoughts orally, thereby contributing to the development of their abilities and enriching their linguistic repertoire. Moreover, creative pedagogy plays an active and effective role in developing the skill of understanding and producing spoken language, as it is an important field within it. This is because it aims to educate the learner in a creative and skillful manner, accustoming them to creation, production, innovation, and invention. In doing so, it relied on the descriptive and analytical approach en_US
dc.publisher جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج en_US
dc.subject Keywords: Pedagogy – Creativity – Understanding Spoken Language – Listening –Expression en_US
dc.title البيداغوجيا الإبداعية في تنمية مهارة فهم المنطوق - السنة الثالثة المتوسطة أنموذجا- en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte