Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
فاطيمة بن بريمة, سامية اونيسي |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-16T16:18:29Z |
|
dc.date.available |
2024-10-16T16:18:29Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.univ-bba.dz:443/xmlui/handle/123456789/5612 |
|
dc.description.abstract |
تعتبر لسانيات النص منهجا جديدا في الدراسات اللغوية الحديثة، حيث أنها تهتم بدراسة النص باعتباره مجموعة من الجمل تربط بينهما علاقات داخلية وخارجية ألا وهي " الاتساق والانسجام ".
جاءت المباحث عبارة عن دور الاتساق والانسجام في بناء النصوص الموجهة للسنة الرابعة من التعليم الابتدائي، وكان الهدف من هذه الدراسة الوقوف على أبرز الأدوات المستخدمة في اتساق النصوص وانسجامها، لنخلص أن الاتساق يكون على المستوى التركيبي والمعجمي في النص، أما الانسجام على مستوى الدلالي.
الكلمات المفتاحية: لسانيات النص، الاتساق، الانسجام
Summary:
Text linguistics is considered a new approach in modern linguistic studies, as it is concerned with studying text as a group of sentences linked by internal and external relationships, namely “consistency and harmony.”
The topics covered the role of consistency and harmony in constructing texts directed to the fourth year of primary education. The aim of this study was to identify the most prominent tools used in the consistency and harmony of texts, to conclude that consistency is at the syntactic and lexical level in the text, while harmony is at the semantic level.
Keywords: text linguistics, consistency, harmony |
en_US |
dc.publisher |
جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج |
en_US |
dc.title |
دور الاتساق و الانسجام في بناء بعض نصوص اللغة العربية الموجهة |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée