Résumé:
ملخص:
تعالج هذه الدراسة قضية تدريس البلاغة في مرحلة التعليم المتوسط وبالضبط في السنة الرابعة، وتحاول أن تجيب
عن مدى إستيعاب تلاميذ هذه المرحلة لما هو مبرمج عليهم من قضايا بلاغية.
ومن خلال دراستنا توصلنا إلى عدة نتائج أهمها:
- ضرورة تدريس مادة البلاغة في هذه المرحلة نظرا لأهميتها ومكانتها في تعليمية اللغة العربية وتعلمها ووجود
عدة صعوبات في تدريس هذه المادة خاصة في هذه المرحلة، منها ضيق الوقت مما يؤدي إلى عدم تلقي
التلميذ هذه المادة بشكل جيد، ومن الحلول المقترحة إعطاء الوقت الكافي لتدريس هذه المادة وجعلها درس
مستقل بذاته.
الكلمات المفتاحية: كتاب اللغة العربية، علم البيان، التعليم المتوسط، النص، التعليم.
Abstract :
This present study adresses the issue of eloquency at the middle school level, fourth year learners and attempts to answer to extent pupils can assimilate what is progammed for them as eloquent subjects and throughout this research, we have come to a number of results , the most important of which are : teaching of the subject of elequoncy is a mast at this stage due to its importance and status in teaching and learning of Arabic. The appearance of different difficulties for teachers such as lack of time that leads pupils not to time that leads pupils not to obtain enough knowledge. Finally some solutions were recommended such as providing enough time or making the lesson taught autonomously.
Key words : Arabic textbook-prose science- middle school education-text-education.