Résumé:
الملخص
إنطلاقا من المحاولات الحثيثة لعلمنة النص وبعد أن تناول النقاد النص بمفهومه الجديد كان لابد أن
يظهر مفهوما آخر يتصل بالنص ألا وهو التناص، فقد جذب اهتمامنا موضوع التناص الديني في رواية واسيني
الأعرج "جملكية آرابيا" كونه حقل ثري للمعرفة والفن والفكر.
اشتملت الدراسة على مقدمة وفصلين وخاتمة، حيث تناولنا في الفصل الأول التناص بين الموروث
العربي والغربي الحديث، كما تناولنا أنواع مختلفة للتناص، أما في الفصل الثاني تناولنا لمحة شاملة على التناص
وكيف استطاع واسيني الأعرج أن يتناص مع القرآن الكريم والحديث النبوي الشريف.
الكلمات المفتاحية: التناص، جملكية آرابيا، الظاهرة النقدية.
Abstract
Based on the relentless attempts to secularize the text, and after the critics dealt with
the text in its new concept, another concept related to the text had to appear, which is
intertextuality. The subject of religious intertextuality attracted our attention in Wasini Al-
Araj's novel "Gemlikia Arabia" as it is a rich field of knowledge, art and thought.
The study included an introduction, two chapters, and a conclusion. In the first
chapter, we dealt with the intertextuality between the Arab heritage and the modern
Western, and we also dealt with different types of intertextuality. In the second chapter, we
dealt with a comprehensive overview of the intertextuality and how Wasini al-Araj was
able to intertextuality with the Holy Quran and the noble hadith of the Prophet.
Keywords: intertextuality, ownership of Arabia, monetary phenomenon.