Résumé:
ملخص:
تناول هذا الجهد المتواضع دراسة مقاربة نصية نسقية لقصيدة مختارة من ديوان الفرزدق الحاوي لثلث لغة
العرب، وقد كان وسمها ب:"زَارَتْ سُكَيْنَة " وعلى الرغم من مؤدّي القصيدة في المدح، إلا أن الظواهر الأسلوبية
كانت أشد التصاقاً والتحاماً بها، حيث تجاوز الشاعر الرّتابة الخطابية المعهودة في مثل المدائح السابقة، وعليه فقد
أضفى على القصيدة روحاً حركية بجملة من الانزياحات اللفظية المترتبة عن غلبة الإنشاء والتدرّج في النغم عبر
السلم الموسيقي للقصيدة، وتتفاعل البنى الأسلوبية وتتكامل آخراً لتقدم قراءة تفاعلية تعيد إحياء النصوص
الدارسة، عبر توظيف ملكات القراءة الجديدة وإشراك القارئ والمتلقي في عملية الخلق الثاني للنصوص.
الكلمات المفتاحية: الأسلوبية، المقاربة، الأدب الإسلامي، الفرزدق، الأدب الأموي، الخطاب الشعري.
Summary:
This humble effort aims to study a text-based structural approach to a selected poem from the collection of Al-Farazdaq, which encompasses third portion of the Arabic language. The poem titled "Zarat Sukayna" (Sukayna Visited), was performed in praise, but its stylistic phenomena were deeply intertwined and fused with it. The poet surpassed the usual rhetorical monotony found in previous eulogies. Consequently, the poem exudes a dynamic spirit through a series of lexical shifts resulting from the predominance of improvisation and the progression of tones along the musical scale of the poem. The stylistic structures interact and complement each other, offering an interactive reading that revives the studied texts by employing new reading techniques and involving the reader and recipient in the process of re-creation of the texts.