Résumé:
لم تعد قراءة النص الشعري مستراح المنكبين من مشاق الحياة، ولا وسيلة لملء فراغ العاطلين عن العمل والإنتاج، بل صارت قراءته في ذاتها عملا شاقا يتجشم القارئ خلاله مهمة سبر أغواره لاكتشاف دلالاته المختبئة وراء تشكلات بنائه اللغوي المتشابكة، وصار القارئ بهذا الصنيع بمثابة منتج للدلالة الشعرية التي قد تتطابق مع دلالة الشاعر نفسيا، وقد تزيد عليها، وقد تنشئ دلالات لم تدر بخلد الشاعر، ولكن لغته كشفت عنها.
وعلى هذا فانه ما من سبيل أمام القارئ في رحلته البحثية للولوج إلى عالم النص سوى المرور على بناه اللغوية المتتابعة بل المتشابكة، يستنطقها حتى تودعه أسرارها أو لنقل أسرار صاحبها.
وهذه البنى اللغوية صوتية وصرفية ومعجمية وتركيبية تشي بحقيقة مشاعر الشاعر حتى وان خالف أن تكون شاهد صدق على الدلالة الشعرية التي يتبنى الشاعر تسجيلها في شعره، ومن الممكن أن تكون فاضحة لعدم صدق مشاعره.
الكلمات المفتاحية: الرثاء، الفن، التشكيل، التركيب، البلاغة.
Summary:
Reading a poetic text is no longer a rest for the exhausted from the hardships of life, nor is it a means to fill the void of the unemployed and productive. Rather, reading it has become in itself a hard work during which the reader undertakes the task of probing its depths to discover its hidden meanings behind the intertwined formations of its linguistic structure, and the reader has become with this deed a product of poetic significance. Which may coincide with the poet’s own sign, or may increase it, and it may create connotations that did not occur in the poet’s immortality. but his language relieved them .
Accordingly, there is not way fir the reader, in his research journey, to enter the world of the text, but to pass through its sequential or even intertwined linguistic structures, interrogating them until they deposit their secrets with him, or to convey the secrets of their author.
These linguistic structures are phonetic, morphological, lexical and syntactic, which indicate the reality of the poet’s feelings, even if they contradict the apparent meaning of it. Hence, these structures can be a true witness to the poetic significance that the poet adapts to record in his poetry, and it may be scandalous for the lack of sincerity of his feelin
Rhetoric Art Elegy Composition Formation