Résumé:
تختص هذه الدراسة بالبحث في الدرس البلاغي المقرر من الكتاب المدرسي للسنة أولى جذع مشترك علوم من التعليم الثانوي، الذي اشتمل على مجموعة من دروس البلاغة المختلفة.
إذ تختلف عند الدارسين والمهتمين بتعليم البلاغة طرق تدريس البلاغة في الطور الثانوي للمستوى الأول، وكيف يتلقى المتعلم هده الدروس، هذا الأمر الذي دفعنا لهذه الدراسة " تلقّي الدّرس البلاغي في الطّور الثّانوي جذع مشترك علوم” التي تهدف إلى كشف واقع تعليم البلاغة في مرحلة التعليم الثانوي، من خلال وصف وتحليل دروس البلاغة الموجودة في الكتاب المدرسي واستنتاج بعض الصعوبات التي تؤثر في تعليمية البلاغة واقتراح حلول مناسبة لتلقي المتعلم لهذه الدروس بطريقة صحيحة.
الكلمات المفتاحية: البلاغة، التعليم الثانوي، تلقي دروس البلاغة.
Abstract:
This study focuses on researching the rhetorical lesson prescribed in the textbook for the first year of the Common Core Science Track in secondary education, which includes a variety of different rhetoric lessons.
Differences emerge among students and enthusiasts of rhetoric in their approaches to teaching rhetoric at the first level of secondary education and how learners receive these lessons. This prompted our study “Receiving rhetoric in secondary education common core STEM “
Aiming to uncover the reality of teaching rhetoric in the secondary education phase by describing and analysing rhetoric lessons in the textbook.
It draws conclusions about factors affecting rhetorical education and suggests suitable solutions for learners to receive these lessons effectively.
Key words: Rhetoric - Secondary Education - receiving Rhetoric Lessons.