Dépôt Institutionnel de l'Université BBA

فعاليّة الإدماج في التّعبير الكتابي " السّنة الخامسة أنموذجا

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author محمد خلفواي, فريد بن ناصف
dc.date.accessioned 2024-08-13T08:42:54Z
dc.date.available 2024-08-13T08:42:54Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.univ-bba.dz:443/xmlui/handle/123456789/5337
dc.description.abstract ملخّص : يهتمّ هذا البحث بدراسة فعاليّة الإدماج في إنتاج التّعبير الكتابي لدى السّنة الخامسة ابتدائي، ويسعى إلى إبراز مدى إسهام آليات الإدماج في تنمية وتطوير المهارات اللّغويّة المرتبطة بنشاط التّعبير الكتابي من خلال دراسة عيّنة، تمثّل متعلّمي السّنة الخامسة ابتدائي في بعض مؤسسات برج بوعريريج، وكذلك مجموعة من الأساتذة أو المدرّسين المهتمين بهذا الطّور. حيث تمّ التطرّق في الفصل الأوّل إلى الجانب النّظري من أجل الالمام والإحاطة بحيثيات الموضوع، ثم يليه الفصل الثّاني الذي خصّص إلى الدّراسة الميدانية، والتي تمخّض عنها البحث في عيّنات من المتعلّمين والمعلّمين على حدّ سواء، وذلك بالاعتماد على إجراءات الوصف والتّحليل والإحصاء، وقد تمّ التوصّل في الأخير إلى أنّ نشاط التّعبير الكتابي يساعد كثيرا في إظهار قدرات التّلاميذ على إدماج معارفهم وتفعيلها في الوضعيّات الملائمة، كما أنّه يسهم أيضا في تطوير وتنمية مهاراتهم اللّغويّة التّعبيرية والفكرية والذّهنية من خلال ممارسة الكتابة وإنتاج النّصوص. الكلمات المفتاحيّة: الإدماج - التّعبير الكتابي - الطّور الابتدائي - الفعاليّة اللّغوية - القدرات الذّهنية. Abstract: This research is concerned with studying the effectiveness of integration in the production of written expression in the fifth year of primary school, and seeks to highlight the extent to which integration mechanisms contribute to the development and development of linguistic skills related to the activity of written expression through a study of a sample, representing fifth-year primary school learners in some Bordj Bou Arreridj institutions, as well as a group of Professors or teachers interested in this stage. In the first chapter, the theoretical aspect was discussed in order to gain familiarity and understanding of the merits of the subject, followed by the second chapter, which was devoted to the field study, which resulted in research in samples of learners and teachers alike, relying on the procedures of description, analysis, and statistics. The results were achieved. Finally, the activity of written expression helps a lot in demonstrating students’ abilities to integrate their knowledge and activate it in appropriate situations. It also contributes to developing and developing their expressive linguistic, intellectual, and mental skills through the practice of writing and producing texts. en_US
dc.publisher جامعة محمد البشير الابراهيمي en_US
dc.title فعاليّة الإدماج في التّعبير الكتابي " السّنة الخامسة أنموذجا en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte