Abstract:
تعد العجائبية من الألوان التي تلونت بها الرواية العربية، فهي نوع يجذب انتباه القارئ بإثارته و استفزازه من خلال الخروج عن المألوف و الواقع، فالعجائبي رؤية مغايرة للواقع،و هو جنس يتجاذب مع الأجناس الأخرى كالأسطورة و الخيال العلمي و الخرافة , و ترتبط العجائبية مع عدة مصطلحات كالمدهش و الغريب و الفنتاستيك، فبعد ما تطرقنا إلى مفهوم العجائبي و خصائصه في الفصل الأول، أبحرنا في رواية سيفار مدينة الشياطين الطيبين لحمدي يحظيه لنبرز تجليات البعد العجائبي فيها في الفصل الثاني، فوجدناها مجسدة في العنوان و الشخصيات و الحدث و أيضا الزمكان و اللغة، فقد كانت لغته مناسبة لتقنية السرد العجائبي، إذ بذل الكاتب جهدا في جعل القارئ يعيش عجائبية الرواية و كأنه واحدا من شخوصها،حيث استطاع أن يوظف مكانا واقعيا، و يمزج معه حدثا فوق الطبيعي، فكان العجائبي هو السبيل الأنجح لدراسة هذه الرواية.
الكلمات المفتاحية : العجائبية، الرواية، اللامالوف، الأسطورة، الخيال العلمي، الخرافة، المدهش، الغريب، الفنتاستيك، التردد، الدهشة، الخوف.
Abstract:
The miraculous is a genre that attracts the reader's attention by arousing and provoking him through going out of the ordinary and reality , the miraculous is a different vision of reality, and it is a race that attracts with other races such as myth, science fiction and fairy tale, and the miraculous is associated with several terms such as the amazing, strange and fantastic, after we touched on the concept of the miraculous and its characteristics in the first chapter, we sailed in the novel to highlight the manifestations of the miraculous dimension in the second chapter, we found it embodied in the title, characters, event, as well as space and language, his language was suitable for the technique of miraculous narration, as the writer made an effort to make the reader live the wonder of the novel as.
Keywords: the miraculous, the novel. the unfamiliar, the myth, science fiction, myth, the amazing, the strange, the fantastic, hesitation, astonishment, fear