Résumé:
ملخص:
مهنة التعليم هذه المهنة العظيمة التّي عمل بها الأنبياء والرّسل جميعا، والتي يُنظّر إليها بإكبار وإجلال على مرّ العصور.
ولا تخلو منها حضارة بشرية وهي المهنة التي تتولى التعامل مع عقل الإنسان، وهو أشرف ما لديه التي تنمّي فيه أعظم ميزة ميّزه الله بها وهي ميزة العقل، وإذا ذكرنا مهنة التعليم نذكر معها صاحبها وهو المعلّم، فموضوع المعلّم من الموضوعات المهمة في الأدب العربي لا سيّما في الشّعر هذا الكائن صمّام أمان الأمّة والذّي لا ينبغي إهمال دوره في بناء الفرد والمجتمع وقد تغنّى به الكثير من الشّعراء المعلّمين منهم أو غيرهم واصفين حالهم، ناقلين تجاربهم، ومعاناتهم، وآمالهم وآلامهم منهم الشاعر إبراهيم طوقان، ومنه جاء عنوان موضوعنا صُورة المعلّم في الشّعر العربي الحديث، حيث اشتملت هذه الدّراسة على مقدمة وفصلين وخاتمة فأمّا الفصل الأول فتعرضت فيه إلى مهنة التعليم في الحضارات السابقة من العراقية والصينية والمصرية والإفريقية القديمة إلى الحضارة الإسلامية ثم دلالة لفظ المعلّم وصفاته ودوره ومكانته، أمّا الفصل الثاني فحوّى مبحثين تناولت في الأول صورا مشرقة للمعلّم من أشعار تحمل صور إيجابية له ودوره ومشاركته الفعّالة بتقديره ورفع شأنه ونقيضها في المبحث الثاني فمنهم من صوّر معاناته وإهماله والنظرة الدّونية والمواقف التهكمية عليه.
وانتهت الدراسة بخاتمة أجملت فيها ما توصلت إليه من نتائج.
الكلمات المفتاحية: المعلّم، صورة، شوقي، طوقان.
Abstract:
The profession of teaching this noble profession that all prophets and messengers have practiced it is regared with great respect and revegareded with great respect and reverence throughout the ages, and no human civilization is without it. This is the profession that deals with the human mind, the most honorable aspect of a person, which nurture the greatest feature that god has bestowed upon him, namely, the intellect. When mention the profession of teaching, we also mention its practitioner, the teacher.
The subject of the teacher is an important topic in Arabic literature, especially in poetry this being is the safeguard of the nation and should not be neglected in this role in building the individual and society.
Many pots, whether they were teachers themselves or not, have celebrated the teacher, describing their conditions, sharing their experiences and struggles, hopes and pains. Among them is the poet Ibrahim Tuqan, from whom our topic, "The image of the teacher in modern arabic poetry" is derived. This study includes an introduction, two chapters, and a conclusion.
In the first chapter, I discussed the profession of teaching in qncient civilizations strating from mesopotamia china, ancient Egypt, and ancient africa, up to islamic civilization. I delved into the significance of the term "teacher", their qualities, role, and status.
As for the second chapter, it contained two sections. The first section presented dignified portrayals of teachers, depicting and highting their significant role and active participation, as examplified in the works of the poet Ahmed Shawqi. Conversely, the second section explored depictions of their struggles, neglect, condescending attitudes towards them, and instances of mochery they might face.
And the study concluded with a conclusion that summarized the findings and results obtained from the study.
Keywords: Teacher, Portrait, shawky, touqan.