Résumé:
تهدف الدّراسة الحاليّة الى التعرّف على آليات الفهم القرائي لدى المتعلّمين محدودي القدرات العقليّة الذين يدرسون في مدرسة خاصّة بذوي الاحتياجات الخاصّة بولاية برج بوعريريج خلال الموسم الدّراسي 2024م-2023م، وقد شملت عيّنة الدّراسة 08 أساتذة تم اختيارهم بطريقة قصديّة.
تمّ تحليل معلومات الاستبيان بالاعتماد على المنهج الوصفي المعزّز بالتّحليل والتّفسير، وانتهى البحث الى جملة من النّتائج بناء على الفرضيات المطروحة، وهي:
-أغلبيّة المتعلّمين محدودي القدرات العقليّة يعانون من نقص وتشتّت الانتباه.
-أغلبيّة المتعلّمين المعاقين عقليا لديهم صعوبة في الاستيعاب واستنتاج الأفكار.
-المتعلّمين محدودي القدرات العقليّة يواجهون صعوبة في الفهم والقراءة معا، وبذلك يكون مستواهم الدّراسي منخفض مقارنة بالتّلاميذ العاديّين.
الكلمات المفتاحية: الفهم القرائي، الإعاقة العقلية، الاستنتاج، الاستيعاب، الانتباه.
Abstract:
The current study aims to investigate the mechanisms of reading comprehension among intellectually challenged learners studying in a special school for individuals with special needs in the province of Bordj Bou Arréridj during the academic year 2024-2023. The study sample included 08 teachers who were purposively selected. The survey data was analyzed using a descriptive approach enhanced by analysis and interpretation. The research led to a set of results based on the hypotheses posed, which are as follows:
- The majority of intellectually challenged learners suffer from attention deficit and distraction.
- The majority of intellectually disabled learners have difficulty in comprehension and inference of ideas.
- Intellectually challenged learners face difficulty in simultaneous comprehension and reading, resulting in their academic performance being lower compared to regular students.
Keywords: Reading comprehension, Intellectual disability, Inference, Comprehension, Attention.