Résumé:
تهدف هذه الدّراسة إلى تحليل وتقويم امتحان اللّغة الإنجليزيّة في السّنة الثّالثة ابتدائي في الجزائر، للكشف عن: مدى مطابقة امتحان اللّغة الإنجليزيّة في بنائه للمعايير العامّة والأسس العلميّة للاختبارات. وقد تمثّلت عينة الدّراسة في أربع امتحانات للّغة الإنجليزيّة -اثنان للفصل الأوّل واثنان للفصل الثّاني، في ابتدائيتين (مداني بن ضياف رشيد بن ناصف) للموسم الدّراسي: 2023/2024م.
ولتحقيق ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي التّحليلي الإحصائي، وخلصنا في دراستنا إلى جملة من النّتائج أهمها:
• أن أسئلة امتحان اللّغة الإنجليزيّة بُنيت في معظمها على معايير الجودة وأسس علميّة.
• أن نتائج امتحان اللّغة الإنجليزيّة المتحصل عليها خلال الفصلين الدّراسيين كانت جد مرضية، وقد حققت إلى حدّ كبير الأهداف المرجوة والمنشود تحقيقها في تعليم اللّغة الإنجليزيّة في الجزائر.
الكلمات المفتاحيّة: امتحان، اللّغة الإنجليزيّة، السّنة الثالثة ابتدائي، التّقويم، أسس بناء الامتحان.
Abstract:
This study aims to analyze and evaluate the English language exam in the third year of primary school in Algeria, to reveal: The extent to which the English language exam conforms to the general standards and scientific foundations of testing.
The study sample consisted of four English language exams - two for the first semester and two for the second semester - in two elementary schools (Medani Ben Diaf and Rachid Ben Nassef) for the academic season: 2023/2024.
To achieve this, we relied on the descriptive and statistical analytical method, and we concluded our study with a number of results, the most important of which are:
- The English language exam questions were mostly based on quality standards and scientific foundations.
- The results of the English language exam obtained during the two semesters were very satisfactory and largely achieved the desired goals of English language education in Algeria.
Keywords: Examination, English language, third year of primary school, assessment, evaluation, test construction.