Résumé:
ملخص البحث :
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد ثغرات الكتابة الإملائية لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية السنة الخامسة ابتدائي- أنموذجا -فقد جاء بحثنا هذا في فصلين نظري وتطبيقي.
وتتلخص مشكلة بحثنا في في تقديم مجموعة من الحلول لتفادي الأخطاء الإملائية الشائعة الثلاث التي يقع فيها التلاميذ.
ونظرا لطبيعة الموضوع المطروح وجب علينا الولوج في الدراسة الميدانية، فقد قمنا علينا التوزيع استبانات، استبانة خاصة بالأساتذة واستمارة خاصة بالتلاميذ، في ابتدائيتين بين موجودتين بولاية برج بوعريريج، دائرة برج زمورة، بلدية أولاد دحمان.
وقد ثم التوصيل فى هذا البحث إلى مجموعة من النتائج إلى:
أولا : الإستبانة الخاصة بالأساتذة توصلنا من خلالها إلى : أن أفضل أسلوب لتدريس اللغة العربية هو المناقشة والحوار، أي جعل التلميذ محور العملية التعلمية.
ثانيا : الاستمارة الخاصة بالتلاميذ توصلنا من خلالها إلى :
أن معظم التلاميذ يفضلون نشاط القراءة عن بقية الأنشطة الأخرى لأنها تنمي العقل وتغذيه ودافعتيهم لحب المطالعة.
الكلمات المفتاحية :الخطأ الإملائي - الإملاء - الكتابة - ثغرات .
Abstract :
This study aimed to identify spelling deficiencies among elementary school pupils, specifically fifth graders. In which We conducted this research in two theoretical and practical phases. The problem of our research is summarized in presenting a set of solutions to avoid common spelling mistakes made by students. Due to the nature of the studied topic, we needed to resort to field study, where we distributed two questionnaires: one for teachers and the other for pupils in two elementary schools, located in the province of Bordj Bou Arréridj exactly in the village of Ouled Dahman.
In this research, we reached a set of results: Firstly, in the questionnaire for teachers, we found that the best method for teaching the Arabic language is through discussion and dialogue which means making the student the focal point of the educational process.
Secondly, in the questionnaire for students, we found that most students prefer reading activities over other activities because they stimulate and nourish their minds, and encourage them to develop a love for reading.
The keywords are: spelling mistakes, spelling, writing, deficiencies.
key words : Spelling mistakes - spelling - writing - gaps.