Résumé:
الملخص:
تناولت هذه الدراسة أحد مفاهيم النقد الأدبي المعاصر، ألا وهو "التناص"، الذي يُعرف بأنه قراءة النصوص المستلهمة في ضوء النص الأصلي. ومن بين أشكال التناص المتعددة، يبرز التناص الديني كأحد الأنواع المستخدمة بكثرة في الآونة الأخيرة، نظرًا لما يتمتع به من قوة في الدلالات والألفاظ. بالإضافة الى التناص الأدبي والتراثي اللذان يحضران في أي رواية عربية مما يدل على خلفية الروائيين الثقافة والأدبية. وقد أظهر الكاتب أيمن العتوم استخدامًا واضحًا لهذه الأنواع من التناص في رواية "ذائقة الموت"، حيث احتوت الرواية على الكثير من الإشارات الدينية سواء أكانت مباشرة أو غير مباشرة، وكان للأخيرة تأثيرًا بالغًا يعكس النزعة الدينية للكاتب ورغبته في ترسيخ العقيدة في القلوب. ولا تخلو الرواية أيضا من التناص الأدبي والتراثي اللذان أضافا جمالية أسلوبية وبلاغية للنص. وفي هذه الدراسة اعتمدنا على خطة بحث مكونة من فصلين: ففي الفصل الأول من الدراسة، تم التركيز فيه على التناص الديني وأثره في النص الأدبي، بينما خُصص الفصل الثاني لدراسة التناص الأدبي والتراثي من خلال الرواية. واختتمت الدراسة بخاتمة تضمنت أبرز النتائج التي توصلنا إليها
Summary
This study examined one of the concepts of contemporary literary criticism, namely "intertextuality," which is defined as the interpretation of inspired texts in light of the original text. Among the various forms of intertextuality, religious intertextuality has emerged as a frequently used type recently, due to its powerful implications and miraculous language. In addition to literary and heritage intertextuality, which are present in any Arabic novel, indicating the cultural and literary background of the novelists. The author Ayman Al-Otoum has clearly utilized these types of intertextuality in his novel "The Taste of Death," which contains many religious references, both direct and indirect, with the latter having a profound effect that reflects the author's religious inclination and his desire to instill faith in hearts. The novel also includes literary and heritage intertextuality, which add stylistic beauty and rhetorical elegance to the text. This study was based on a research plan consisting of two chapters: the first chapter of the study, the focus was on religious intertextuality and its impact on the literary text, while the second chapter was dedicated to studying literary and heritage intertextuality through the novel. The study concluded with a conclusion that included the most important results obtained.