Résumé:
من خلال دراستنا هذه نخلص إلى أن الشاعر-محمدحامد راغب-واكب الثقافة بكل أشكالها وأنواعها، حيث يتميز أسلوبه بالغموض في مجمله، ومن تجليات هذا الأخير الرمز والذي كان موجودا بكثرة في أسلوب الشاعر،إذ أن الفكرة واحدة وطرقا لتعبير عنها كثيرة، وهذا ما جعل شعره فسحة للتعبير عما يجول في أعماقه من مكبوتات دافقة، فالأسلوبية التي انتهجها الشاعر في ديوانه هي مزيج بين (التعبيرية والنفسية والإحصائية)، فالتعبيرية تمثلت في حسن الصياغة اللغوية. أما النفسية ميزت مشاعره وشوقه، أما الأسلوبية الإحصائية التي سعى من خلالها إلى إقناع وتقريب الصورة أكثر للقارئ. لذا فلنا الشرف في تقديم هذا الديوان بدراسة أسلوبية، ليكون مكسبا لمكتباتنا العربية عموما والجزائرية خصوصا.
الكلمات المفتاحية
محمد حامد راغب، كن خليلي، الأسلوب والاسلوبية، المستوى الصوتي
Through our study, we conclude that the poet Muhammad Hammed Ragheb kept pace with culture in all its forms and types, as his style is characterized by ambiguity in its entirety, and one of the manifestations of the latter is the symbol, which was present in abundance in the poet’s style, as the idea is one and the ways of expressing it are many, and this is what made His poetry is an outlet for expressing the repressed emotions that are running deep within him. The stylistic approach that the poet adopted in his poetry is a mixture of (expressionism, psychology, and statistics). Expressionism was represented by good linguistic formulation, while psychological characterized his feelings and longing, and statistics through which he sought to persuade and bring the picture closer to the reader. Therefore, we have the honor of presenting this collection as a stylistic study to be an asset to our Arab libraries in general and Algerian libraries in particular.
Keywords
Muhammad Hamid Ragheb, Be Khalili, style and style, vocal level