Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أبرز الاسهامات التي تقدمها المقاربة النصية لتنمية مهارة القراءة عند متعلمي الرابعة متوسط متخذي مهارة القراءة أنموذجا محاولين الوقوف على اهم خصائص واهمية واهداف كل من المقاربة ومهارة القراءة، ومن أجل ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي كونه مناسب لموضوع الدراسة، كما تم جمع المعلومات من المستجوبين من خلال تصميم استبانة وزعت على عينة مكونة من 42 أستاذا و100 تلميذا، بحيث لم تفقد أي استمارة عند التلاميذ.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: تهدف المقاربة النصية الى ادماج المحتويات المعرفية للتلميذ وتجنيد قدراته لضبط العملية التعليمية؟، أن مهارة القراءة من أهم المهارات اللغوية التي يجب التركيز عليها، تركز على بناء التلميذ معرفته بنفسه حيث تجعله يصبح فاعلا داخل القسم خاصة في حصص التعبير او نصوص القراءة.
الكلمات المفتاحية:
المقاربة النصية ، مهارة القراءة ، الرابعة متوسط
Abstract:
This study aimed to find out the most prominent contributions made be the textual approach to developing the reading skill of fourth-average learners who took the reading skill as a model. Trying to identify the most important characteristics. Importance and goals of both the approach and the reading skill. For this purpose, the descriptive an analytical approach was relied upon as it is suitable for the subject of the study. Information was collected from the respondents by designing a questionnaire that was distributed to a sample of 42 teachers and 100 students, so that no questionnaire was a lost among the students.
The study reached several results, the most important of which is that the textual approach aims to integrate the student’s cognitive contents and mobilize his abilities to control the education process, The reading skill is one of the most important linguistic skills that must be focused on. It focuses on the student building his self-knowledge, as it makes him become effective within the department, especially in expression classes or reading texts.
Keywords:
Textual approach, reading skill, fourth intermediate