Abstract:
تستكشف هذه الدراسة الملاحظات التصحيحية التي يقدمها المعلمون على كتابات الطلاب لمقالات اختبار الآيلتس، وذلك باستخدام نهج مختلط الأساليب. شارك في الدراسة عشرة (10) طلابًا في المستوى المتوسط يستعدون لاختبار الآيلتس وأربعة معلمين تمت مقابلتهم من خلال مقابلة شبه منظمة. يهدف البحث إلى استكشاف قدرة المعلمين على تقديم ملاحظات تصحيحية لتحسين كفاءة كتابة الطلاب في الاستعداد وتحقيق درجة أعلى. تم جمع البيانات من خلال الطرق الكمية (قائمة معايير التقييم) والطرق النوعية (المقابلة شبه المنظمة). تشير نتائج البحث إلى أن ملاحظات المعلمين عززت بشكل ملحوظ كفاءة كتابة الطلاب، مما أدى إلى تنسيق موحد مع عدد أقل من الأخطاء. وأكد المعلمون الذين تمت مقابلتهم النتائج الإيجابية لتقديم الملاحظات مع التأكيد على الدور المحوري في تطوير كتابة الطلاب لاختبار تحضير الآيلتس. يجب أن تستخدم الدراسات المستقبلية تصاميم تجريبية محكومة، وتعدادات طلابية متنوعة، وملاحظات تفصيلية للطلاب، وعينات أكبر، واستراتيجيات لتحسين كتابة مقال الآيلتس.
ABSTRACT
This study explores the corrective feedback that teachers provide on students' writing of IELTS essays, using a mixed-methods approach. Ten (10) intermediate level students preparing for the IELTS test and four teachers who were interviewed through a semi-structured interview participated in the study. The research aims to explore teachers' ability to provide corrective feedback to improve students' writing proficiency in preparing and achieving a higher grade. Data were collected through quantitative methods (list of evaluation criteria) and qualitative methods (semi-structured interview). Research findings indicate that teachers' feedback significantly enhanced students' writing proficiency, resulting in uniform formatting with fewer errors. The interviewed teachers confirmed the positive results of providing feedback while emphasizing the pivotal role in developing students’ writing for the IELTS preparation test. Future studies should use controlled experimental designs, diverse student populations, detailed student observations, larger samples, and strategies to improve IELTS essay writing