Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • Français
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "أميرة سوالمية, صبرينة بن شريف"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    البعد النفسي و أثره في الاكتساب اللّغوي لدى تلاميذ الطور الأول – السنة الأولى والثانية - أنموذجا–
    (جامعة محمد البشير الابراهيمي برج بوعريريج, 2022) أميرة سوالمية, صبرينة بن شريف
    الملخص: هدفت هذه الدراسة المعنونة ب:"البعد النفسي وأثره في الاكتساب اللغوي لدى تلاميذ الطور الأول-السنة الأولى والثانية إبتدائي-أنموذجا-" إلى معرفة مدى العلاقة بين علم النفس والاكتساب اللّغوي, حيث أجمع العلماء على أنّ اللّغة تتأثر بالجانب العقلي والنفسي بإعتبارها البوابة لفهم السلوك البشري, وفي هذه الدراسة استطعنا أن نصل إلى أنّ اللّغة تُكتسب منذ الطفولة, وأنّ الطفل أثناء عملية اكتسابه للغة يتأثر بعدّة عوامل منها الداخلية ومنها الخارجية, وكلّما كانت هذه العوامل مناسبة كلّما كان اكتسابه للغة أكثر فعالية وقد حاولنا في هذه الدراسة بشقيها النظري والتطبيقي إبراز مدى تأثير العوامل النفسية في الاكتساب اللغوي بصفة خاصة وفي مجال التعليم بصفة عامة, ومدى التداخل والترابط بين الجانب النفسي واللغوي للطفل من خلال عينات عشوائية حجمها(24) معلما موزعين على ستة(6)مدارس إبتدائية باستخدام الاستبيان في الدراسة ثم معالجة البيانات ثم تحليلها. Abstract The purpose of this study that is entitled:" psychological aspect and its effects on language acquisition for the first and second pipelines" is to recognizes the relationship between psychology and language acquisition. Scientists have agreed that language is influenced by mental and psychological aspects, as language is the gateway to understanding human behavior. In this study, we concluded that language wasacquird from childhood,and the child during the language acquisition process had several factors, including internal and external. And whenever these factors are appropriate, language acquisition is even more effective. In this study, we sought to assess the extent to which psychological effects were emphasized in its theoretical and applied chapters and to expose the connection between the psychological and linguistic aspects to a child using the questionnaire in the survey, a random sample of twenty for(24) teachers distributed to six(6) elementary schools collected processed and analyzed data.
  • Thumbnail Image
    Item
    البعد النفسي و أثره في الاكتساب اللّغوي لدى تلاميذ الطور الأول – السنة الأولى والثانية - أنموذجا–
    (جامعة محمد البشير الابراهيمي - برج بوعريريج -, 2022) أميرة سوالمية, صبرينة بن شريف
    الملخص: هدفت هذه الدراسة المعنونة ب:"البعد النفسي وأثره في الاكتساب اللغوي لدى تلاميذ الطور الأول-السنة الأولى والثانية إبتدائي-أنموذجا-" إلى معرفة مدى العلاقة بين علم النفس والاكتساب اللّغوي, حيث أجمع العلماء على أنّ اللّغة تتأثر بالجانب العقلي والنفسي بإعتبارها البوابة لفهم السلوك البشري, وفي هذه الدراسة استطعنا أن نصل إلى أنّ اللّغة تُكتسب منذ الطفولة, وأنّ الطفل أثناء عملية اكتسابه للغة يتأثر بعدّة عوامل منها الداخلية ومنها الخارجية, وكلّما كانت هذه العوامل مناسبة كلّما كان اكتسابه للغة أكثر فعالية وقد حاولنا في هذه الدراسة بشقيها النظري والتطبيقي إبراز مدى تأثير العوامل النفسية في الاكتساب اللغوي بصفة خاصة وفي مجال التعليم بصفة عامة, ومدى التداخل والترابط بين الجانب النفسي واللغوي للطفل من خلال عينات عشوائية حجمها(24) معلما موزعين على ستة(6)مدارس إبتدائية باستخدام الاستبيان في الدراسة ثم معالجة البيانات ثم تحليلها. Abstract The purpose of this study that is entitled:" psychological aspect and its effects on language acquisition for the first and second pipelines" is to recognizes the relationship between psychology and language acquisition. Scientists have agreed that language is influenced by mental and psychological aspects, as language is the gateway to understanding human behavior. In this study, we concluded that language wasacquird from childhood,and the child during the language acquisition process had several factors, including internal and external. And whenever these factors are appropriate, language acquisition is even more effective. In this study, we sought to assess the extent to which psychological effects were emphasized in its theoretical and applied chapters and to expose the connection between the psychological and linguistic aspects to a child using the questionnaire in the survey, a random sample of twenty for(24) teachers distributed to six(6) elementary schools collected processed and analyzed data.

All Rights Reserved - University of Bordj Bou Arreridj - Center for Systems and Networks - CRSICT 2025 - webmaster@univ-bba.dz