Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • Français
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "سماح براهيمي, نوال ريان مباركية"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    التحصيل المعرفي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط
    (جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2024) سماح براهيمي, نوال ريان مباركية
    الملخص: حاولنا من خلال مذكرتنا المعنونة بـ: "التحصيل المعرفي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط بين الدروس العمومية والدروس الخصوصية اللغة العربية _أنموذجا_" الوصول إلى الأسباب الحقيقية وراء إقبال تلاميذ السنة الرابعة متوسط على الدروس الخصوصية وإهمالهم للدروس العمومية ومدى تأثيرها على نتائجهم. اعتمدنا المنهج الوصفي بآلية التحليل كونه الأنسب، وأنتج في المذكرة مقدمة وفصلين وخاتمة. مقدمة عبارة عن تمهيد، إشكالية، أهمية الموضوع، إلى غير ذلك... الفصل الأول عبارة عن مفاهيم رئيسية لها علاقة بالموضوع كالتحصيل المعرفي، الدروس الخصوصية، الدروس العمومية... الفصل الثاني عبارة عن دراسة ميدانية وتحليل للاستبانات الموجهة للأساتذة والتلاميذ. الخاتمة عبارة عن حوصلة لما سبق. Abstract : Through our memorandum entitled: “Cognitive achievement among fourth-year intermediate students between public lessons and private lessons, the Arabic language - an example,” we tried to reach the real reasons behind the fourth-year intermediate students’ interest in private lessons and their neglect of public lessons and the extent of its impact on their results. We adopted the descriptive approach as a mechanism The analysis being the most appropriate, the memorandum produced an introduction, two chapters and a conclusion

All Rights Reserved - University of Bordj Bou Arreridj - Center for Systems and Networks - CRSICT 2025 - webmaster@univ-bba.dz