Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • Français
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "فريدة بعيطيش ماجدة بورغداد"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    مستويات الفهم القرائي واستراتيجياته في تعليمية اللغة العربية "السنة الرابعة ابتدائي أنموذجا"
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) فريدة بعيطيش ماجدة بورغداد
    يندرج هذا البحث في مجال اللسانيات التطبيقية وتعليمية اللغة العربية، لأنه تناول بالدراسة موضوعا يتعلق بأهم نشاط وهو نشاط القراءة كونها أهم المهارات اللغوية الواجب على المتعلم امتلاكها وذلك من خلال التأكيد على أهمية مراعاة مستويات الفهم القرائي واستخدام استراتيجيات مناسبة في تعليمية اللغة العربية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي تحت عنوان مستويات الفهم القرائي واستراتيجياته في تعليمية اللغة العربية السنة الرابعة أنموذجا. وتم إنجاز هذا البحث في فصلين: فصل نظري وفصل تطبيقي، واتبعنا المنهج الوصفي المشفوع بالإحصاء والتحليل، تم من خلالها التوصل إلى بعض النتائج المتعلقة بالممارسات الميدانية للفهم القرائي والخروج باقتراحات وتوصيات أهمها التدرج فيمستويات الفهم القرائي واستخدام استراتيجيات فعالة. الكلمات المفتاحية: مستويات الفهم القرائي – استراتيجياته –تعليمية اللغة العربية – الرابعة ابتدائي. SUMMARY: This research falls within the field of applied linguistics and Arabic language education, because it dealt with the study of a topic related to the most important activity, which is the activity of reading as the most important language skills that the learner must possess, by emphasizing the importance of taking into account the levels of reading comprehension and using appropriate strategies in teaching the Arabic language to students of the fourth year of primary education under the title Reading comprehension levels and strategies in teaching the Arabic language the fourth year as a model. This research was accomplished in two chapters: A theoretical chapter and an applied chapter, and we followed the descriptive method accompanied by statistics and analysis, through which we reached some results related to the field practices of reading comprehension and came up with suggestions and recommendations, the most important of which are the gradation of reading comprehension levels and the use of effective strategies. Keywords: Reading comprehension levels - reading comprehension strategies - Arabic language education - fourth grade

All Rights Reserved - University of Bordj Bou Arreridj - Center for Systems and Networks - CRSICT 2025 - webmaster@univ-bba.dz