Faculté de droit et des sciences politiques
Permanent URI for this communityhdl:123456789/19
Browse
Item النظام القانوني لعقد التجارة(مكتبة كلية الحقوق و العلوم السياسية جامعة محمد البشير الابراهيمي برج بوعريريج, 2025-05-13) راوية مرسليعرف عالم الاتصالات تقدم مذهل مما جعل الكمبيوتر والانترنيت أهم الوسائل للتواصل بين المنتج والمستهلك، حيث يتم التعاقد عن بعد دون حضور مادي للمتعاقدين ويطلق على هذا النوع من العقود مصطلح "العقد الإلكتروني وهو لا يختلف عن العقد التقليدي من حيث وجوب توافر الإيجاب والقبول لانعقاد العقد، لكن ما دام يبرم في الشكل الإلكتروني فإنه يتسم بمجموعة من السمات التي تميزه عن العقد العادي، ويعتمد العقد الإلكتروني في أغلب الأحيان على صيغ نموذجية تعد بشكل مسبق تتضمن أحكام تفصيلية حول شروط العقد، وهو ما يثير تساؤل حول الطبيعة القانونية للعقد الإلكتروني ان للالتزام بالإعلام الالكتروني له أهمية مجال معاملات التجارة الإلكترونية بهدف تنوير رضا المستهلك قبل التعاقد، فلما كانت الثقة تنطوي على المعرفة، فرضت أغلبية القوانين الوطنية والدولية ومعايير الاتحاد الأوروبي على عاتق البائع المهني الإدلاء ببعض البيانات والمعلومات للمستهلك لأن هذا الأخير يتعذر عليه في ظل التعاقد عبر الشبكة الرقمية الإحاطة بأوصاف المنتج ومميزات الخدمة قبل إبرام العقد فطبيعة الإنترنت وحدها يمكنها أن تفسر الأساس المنطقي لهذا الالتزام. الكلمات المفتاحية: التجارة الالكترونية ، العقد ، الاتصال ، Summary The world of communications has known amazing progress, which made the computer and the Internet the most important means of communication between the producer and the consumer, where the contract is carried out remotely without the physical presence of the contractors and this type of contract is called the term "electronic contract, which is no different from the traditional contract in terms of the obligation to provide the offer and acceptance of the contract, but as long as it is concluded in the electronic form, it is characterized by a set of features that distinguish it from the regular contract, and the electronic contract often depends on typical formulas that are prepared in the form of Prior includes detailed provisions on the terms of the contract, which raises the question of the legal nature of the electronic contract The obligation to electronic media is important in the field of e-commerce transactions in order to enlighten consumer satisfaction before contracting, since trust involves knowledge, the majority of national and international laws and European Union standards imposed on the professional seller to provide some data and information to the consumer because the latter is unable under contracting via the digital network to take note of product descriptions and service features before concluding the contract. Only the Internet can explain the rationale for this commitment. Keywords: E-commerce, contract, communication