Faculté de droit et des sciences politiques

Permanent URI for this communityhdl:123456789/19

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    الحماية القانونية للعلامة التجارية في التشريع الجزائري
    (مكتبة كلية الحقوق و العلوم السياسية جامعة محمد البشير الابراهيمي برج بوعريريج, 2025-01-29) بن دحمان شيماء; مخالفية أشواق
    إن دراستنا تمحورت حول موضوع الحماية القانونية للعلامات التجارية في القانون الجزائري التي بدورها تؤدي وظيفة مزدوجة، فهي وسيلة المنتج أو التاجر أو مقدم الخدمة لتمييز المنتجات أو الخدمات التي يقدمها عن منتجات وخدمات منافسيها، وتهدف إلى حماية حقوق المالك وصون قيمتها في السوق وذلك من خلال الحماية المدنية والجزائية المنصوص عليها في أحكام الأمر 03/06 المتعلق بالعلامات. حيث تطرقنا إلى الحماية المدنية للعلامة التجارية التي هي حق المالك في منع الغير في التعدي على العلامات بما يؤدي لبس لدى الجمهور، مع إمكانية الحق في التعويض عن الأضرار الناجمة وإزالة الفعل الضار.والحماية الجزائية التي تهدف إلى حماية حقوق مالكي العلامات من دعوى التقليد، وذلك من خلال وضع الإجراءات والعقوبات الجزائية من اجل ضمان نزاهة المنافسة في السوق، ويقع على عاتق الدول مسؤولية سن وإنفاذ هذه التشريعات. بشكل عام، فان الإطار القانوني للحماية قوي ويوفر وسائل فعالة للمالكين لدفاع عن علاماتهم التجارية ضد التعديات، ومع ذلك فان التطبيق الفعلي للقوانين قد يختلف من بلد إلى آخر. الكلمات المفتاحية: العلامات التجارية، الحماية، وظيفة مزدوجة، التقليد، التعويض، العقوبات الجزائية. Abstract: Our studyfocused on the legal protection of trademarks in Algerian law, which serves a dual function. Trademarks serve as a means for producers, merchants, or service providers to distinguishtheirproducts or services fromthose of theircompetitors. The aimis to protect the rights of the owner and preservetheir value in the marketthrough civil and criminal protection as provided for in Order 03/06 concerningtrademarks. Wediscussed civil protection, whichentails the owner's right to preventothersfrominfringingupontrademarks, potentiallycausing confusion among the public, with the possibility of seeking compensation for damages and removingharmful actions. Additionally, wecoveredcriminal protection, aiming to safeguard the rights of trademarkownersfrom imitation claims by establishingprocedures and penalties to ensurefaircompetition in the market. It is the responsibility of states to enact and enforcetheselaws. Overall, the legalframework for protection isrobust, providing effective means for owners to defendtheirtrademarksagainstinfringements, although the actual application of lawsmayvaryfrom one country to another. Key words:trademarks, protection, dual function, imitation, compensation, criminal penalties.