مذكرات ماستر قانون أعمال
Permanent URI for this collectionhdl:123456789/1397
Browse
Item الآليات المؤسساتية لحماية المنافسة في الجزائر(مكتبة كلية الحقوق و العلوم السياسية جامعة محمد البشير الابراهيمي برج بوعريريج, 2025-12-09) مريم خريف; الربح غولتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع الآليات المؤسساتية لحماية المنافسة في الجزائر، ونظرا لأهمية المنافسة وضبطها في السوق دأب المشرع إلى إصدار قوانين وتشريعات على رأسها الأمر 03-03 المتعلق بالمنافسة والذي من خلاله تم حظر مجموعة من الممارسات نظرا لمساسها أو إمكانية مساسها بالمنافسة وكذا الإضرار بالمؤسسات والمتعاملين الاقتصاديين على حد سواء، ومن هنا أحاطها المشرع بآليات بهدف التدخل لقمع وضبط هذه الممارسات بدايتها بمجلس المنافسة الذي استحدثته القوانين والتشريعات والذي يعتبر كسلطة مستقلة بتشكيلته بشرية متنوعة تمارس صلاحياتها المحددة في قانون المنافسة، وتعتبر آلية فعالة لضبط النشاط الاقتصادي، بهدف حماية المنافسة النزيهة والشفافة في السوق وكذا حماية المستهلك والاقتصاد الوطني، وذلك بإتباعها إجراءات معينة لتصدي وقمع الممارسات المقيدة للمنافسة والتجميعات غير مرخص ويعتبر السلطة العامة لضبط وحماية المنافسة إلى جانب سلطات ضبط أخرى التي بدورها تتمتع بصلاحيات في هذا المجال وآخرها وزارة التجارة والمصالح التابعة لها على المستوى الداخلي والخارجي التي تعتبر كإدارة تقليدية لها دور في مهمة السهر على ضبط السوق، وفي الأخير نجد أن مهمة تنظيم وحماية المنافسة أكدت لمجلس المنافسة مع العلم أن نفس المهام قد منحت للهيئة الإدارية المنوطة لها في الأصل مهمة الضبط والرقابة والقمع والمتمثلة في السلطة التنفيذية في وزارة التجارة. الكلمات المفتاحية: الآليات المؤسساتية، مجلس المنافسة، وزارة التجارة، الممارسات المقيدة للمنافسة، التعسف. Abstract: This study aims to shed light on the issue of institutional mechanisms for protecting competition in Algeria. Given the importance of competition and its control in the market, the legislator has consistently issued laws and legislation, most notably Order 03-03 on competition, through which a set of practices were prohibited due to their impact or potential impact on competition and their harm to institutions and economic operators alike. Hence, the legislator has surrounded them with mechanisms aimed at intervening to suppress and control these practices, beginning with the Competition Council, established by laws and legislation. This Council is considered an independent authority with a diverse human composition that exercises its powers specified in the Competition Law. It is an effective mechanism for regulating economic activity, with the aim of protecting fair and transparent competition in the market, as well as protecting consumers and the national economy. It follows specific procedures to confront and suppress practices that restrict competition and unlicensed aggregations. It is considered the public authority for regulating and protecting competition, alongside other regulatory authorities, which in turn have powers in this area, the most recent of which is the Ministry of Commerce and its affiliated departments, both domestically and internationally. This body, as a traditional administration, plays a role in ensuring market control. Finally, we find The Competition Council was entrusted with the task of regulating and protecting competition, even though the same duties were assigned to the administrative body originally entrusted with the task of regulation, oversight, and enforcement, represented by the executive authority within the Ministry of Commerce. Keywords: Institutional mechanisms, Competition Council, Ministry of Commerce, anticompetitive practices, abuse.