مذكرات ماستر علم النفس

Permanent URI for this collectionhdl:123456789/2091

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 97
  • Thumbnail Image
    Item
    المعاملة الوالدية وعلاقتها بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي
    (علم النفس المدرسي, 2024) بلحاج, منال
    هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بينالمعاملة الوالدية والدافعية للتعلم من وجهة نظر تلاميذ السنة اولى ثانوي، باستخدام المنهج الوصفي، وتطبيق أدوات جمع البيانات المتمثلة في استبيان المعاملة الوالدية المكون من 30عبارة، واستبيان دافعية التعلم المكون من50 عبارة. على عينة قوامها (60 تلميذ من تلاميذ السنة اولى ثانوي) بثانوية سالم صريفق لدائرة رأس الوادي. خلال الفترة الزمنية الممتدة من(06-مارس-2023) إلى غاية(22افريل-2023). وتم التوصل إلى النتائج التالية: -اسلوب التقبل أكثر الاساليب استخداما ( الاب، الام ) من وجهة نظر عينة من تلاميذ السنة اولى ثانوي - توجد علاقة بين المعاملة الوالدية والدافعية للتعلم لتلاميذ السنة اولى ثانوي. -لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في المعاملة الوالدية تعزى لمتغير الجنس لدى عينة من تلاميذ السنة اولى ثانوي - مستوى لدافعية التعلم مرتفع لدى تلاميذ السنة اولى ثانوي. -لا توجد فروق ذات دلالة احصائية ذات دلالة احصائية في دافعية التعلم تعزى لمتغير الجنس لدى عينة من تلاميذ السنة اولى ثانوي.
  • Item
    The correlationbetween training programs and entrepreneurial behavioramonguniversitystudents.
    (علم النفس العمل و التنظيم و تسيير الموارد البشرية, 2024) عراس, سندس
    The aim of the study was to identify the relationship between training programs and entrepreneurial behavior among students, provided by the Entrepreneurship Center and Business Incubator at Mohamed El-Bachir El-Ibrahimi University in Bordj Bou Arreridj, as well as to understand the different types of training programs, their levels, and the level of entrepreneurial behavior among students. Additionally, the study attempted to determine statistically significant differences for gender and specialization variables. To achieve the study objectives, the researchers used a descriptive-analytical approach to obtain the necessary data. A questionnaire was employed to measure the dimensions of entrepreneurial behavior and training programs, comprising 51 items. The questionnaire was administered to a purposive sample of 55 students from various disciplines at Mohamed El-Bachir El-Ibrahimi University in Bordj Bou Arreridj. The researchers utilized the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for data processing, employing statistical methods such as mean, signal test, standard deviation, Mann-Whitney U test, and Kendall's tau-b correlation coefficient. The study yielded several results: - The results indicated a high level of training programs provided by the Entrepreneurship Center and Business Incubator for students at Mohamed El-Bachir El-Ibrahimi University in Bordj Bou Arreridj. - It was found that the level of entrepreneurial behavior among students at Mohamed El-Bachir El-Ibrahimi University in Bordj Bou Arreridj is high. - Our study has also concluded that there is no significant relationship between the training programs provided by the Entrepreneurship Center and the business incubator affiliated with Mohamed El-Bashir El-Ibrahimi University in the province of Bordj Bou Arreridj and the entrepreneurial behavior of students at Mohamed El-Bashir El-Ibrahimi University. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial behavior attributed to the gender variable (males/females). - There are no statistically significant differences in the level of training programs attributed to the gender variable (males/females). - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial behavior attributed to the specialization variable (scientific/humanities). - There are no statistically significant differences in the level of training programs attributed to the specialization variable (scientific/humanities)
  • Thumbnail Image
    Item
    الصراع التنظيمي و علاقته بمستوى الصلابة النفسية لدى الموظفين الاداريين بجامعة برج بوعريريج
    (علم النفس العمل و التنظيم و تسيير الموارد البشرية, 2024) بوحصيدة, عبد الكريم
  • Thumbnail Image
    Item
    الدافعية للتعلم و علاقتها بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط
    (علم النفس المدرسي, 2024) بن النية, كنزة; بن النية, كنزة
  • Thumbnail Image
    Item
    واقع الوعي المروري لدى تلاميذ المرحلة الثانوي
    (علم النفس المدرسي, 2024) العيفاوي, أمينة
  • Thumbnail Image
    Item
    أراء مربيات الروضة حول دور الروضة في النمو الاجتماعي للطفل
    (علم النفس المدرسي, 2024) بوحدة, رانيا
    تناولت هذه الدراسة موضوعا تحت عنوان " دور الروضة في النمو الاجتماعي لدى الطفل دراسة ميدانية برياض الأطفال بولاية برج بوعريريج " ولمعرفة دور هذه المؤسسة قمنا بإجراء الدراسة الميدانية ببعض مؤسسات رياض الأطفال في ولاية برج بوعريريج، وانطلقت هذه الدراسة من تساؤل رئيسي هل لرياض الأطفال دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل. وحاولنا الإجابة عنه من خلال الفرضيات التالية: _ للأنشطة المقدمة داخل الروضة دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل. _ لمعلمة الروضة دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل. _ لبيئة الروضة دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وتم جمع المعطيات الميدانية بواسطة الاستمارة، كما تم اختيار مجتمع الدراسة الذي قدر ب 70 مربية أطفال بطريقة عشوائية، و أظهرت النتائج المتوصل لها في الدراسة ما يلي: _ للأنشطة المقدمة في الروضة دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل. _ لمربية الروضة دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل. _ لبيئة الروضة دور في النمو الاجتماعي لدى الطفل.
  • Thumbnail Image
    Item
    قلق الانفصال لدى تلاميذ المرحلة التحضيرية
    (علم النفس المدرسي, 2024) مدني, هند