قسم الأدب العربي مذكرات الماستر
Permanent URI for this collectionhdl:123456789/259
Browse
Item Adopter un enseignement explicite des composantes(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) سعيداني عبد الكريمItem Binôme (texte image ) comme un moyen(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) مالكي ايمان, ساهة دنياItem Enseignement Apprentissage du FOS dans les DéPARTEMENTS TECNIQUES(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) براهيمي ابتهال, وافي طاليةItem Enseignementapprentissage du texte poétique(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) ميهوبي باية, درارجة اشراقItem influence de cyberlanguage(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) بلعايفة نجاة, بن عريب نور الهدىItem L’acquisition du vocabulaire par l’exploitation(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) فرج أمينة, سيد علي مداسItem L’alternance codique lors des interactions enseignement /apprentissage du FLE CEM Les frères Lourak(Ali _LARBI) Cas des élèves de 3 éme année moyenne(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) KHABABA Hiba, ABBAS ChaimaàItem L’analyse des erreurs de la grammaire en production écrite(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) بن خلف الله محمد أمين, دريس فارسItem L’apport de l’autoévaluation dans l’amélioration(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) جلول دلال, طيب حماني منالItem L’apport des ateliers d’écriture dans l’amélioration(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) جايز ماجدة, بن شريف مريمItem L’Approche Globale des textes, pour une meilleure(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) بن دريس براهيم, بن واضح نعناعةItem L’éducation à la citoyenneté au travers(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) صياد نور الهدى, قويدرات رفيدةItem L’effet de l’usage du brouillon dans la production écrite(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) خبابة فريال, بورغداد عبيرItem L’enseignement de la production écrite par l’approche(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) بن جدو فريد, سيلم رمضانItem La dictée négociée au service de l’appropriation de l’orthographe française. Cas des étudiants de 1ère année français LMD(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) بن ادير نجاة, هراش اسمهانItem « Vers un écrit visualisé » le mind mapping en classe de FLE.(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2019) بوحلفاية راضية, لعيايضة رحابItem أبعاد الت ا رث وانعكاساته على المسرح الج ا زئري )مسرحية بئر الكاهنة لمحمد واض ح أنموذجا((جامعة محمد البشير الابراهيمي - برج بوعريريج -, 2023) طيايبة شيماء, ربوح نسرينThe popular heritage is one of the pillars that constitute the identity and civilization of the people, and without it the nation loses its hobby, as it is the origin of the past and the maker of the present for any nation, and through it the image of its future is formed. It diagnoses the identity that distinguishes a nation from a nation and a society from a society, as it is a warehouse in which nations store their practices and rituals, and all the ingredients of their existence, the secret of its democracy, its renaissance and its civilizational mission in all aspects of human life. From here it was the urgent intention to draw this heritage, which is filled with - with its various elements - in various branches of humanitarian creativity and theatrical creativity in particular, this inspiration that opened wide horizons for the writers of the book around it, especially the theater writers, in which they found the high end to express issues, concerns and aspirations And the hopes of peoples, on the one hand, and on the other hand, to send their ideas and ideologies against colonialism, or issues that carry sedition and threaten the peace of the country and the nation, and perhaps among these plays we find the play of the priest's well for its writer Mohamed Waddah, which raised many social issues, most notably the barbaric crisis, and showed this seriousness On the one hand, the value and goal of the people's cohesion and their solidarity in achieving the highest goals, such as fighting colonialism in its various forms, have confirmed.Item أبنٌة الفعل ودالالتها فً لصٌدة لد كنت فً جن النشاط و اآلشر لدمحم البشٌر اإلبراهٌمً(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2024) أمال بلحاج, هدى كبابزةالملخص: اشتغلنا في بحثنا هذا على أبنية الفعل ودلالاتها في قصيدة قد كنت في جن النشاط والأشر للشيخ البشير الإبراهيمي، وقد اقتربنا من قصيدته وفق خطة مكونة من مقدمة ومدخل وفصلين وخاتمة، قسِّمت على النحو الآتي: ففي المدخل تناولنا فيه علم الصرف بصفة شاملة كاملة، أما الفصل الأول عنوناه بمطارحات نظرية ذكرنا فيه البنية والفعل وأقسام الفعل، أما الفصل الثاني فكان بعنوان أبنية الفعل ودلالاتها في قصيدة قد كنت في جن النشاط والأشر، رصدنا فيه أبنية الفعل المجرد ودلالاته وأبنية الفعل المزيد ودلالاته، وأخيرًا خاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصلنا لها في هذه الدراسة. الكلمات المفاتيح: علم الصرف، الفعل، الأبنية، المجرد والمزيد. Abstract : In this research, we focused on the verb structurs and their meanings in the poem I was in the garden of activity and pride by sheikh Al-Bachir Al-Ibrahimi. We approached his poem through a plan consisting of an introduction, a preamble, two chapters, and a conclusion , which were divided as follows : the preamble included a comprehensive study of morphology ; the first chapter, titled Theoretical considerations, detailed the structure, the verb, and the divisions of the verb ; the secand chapter, titled Verb structures and their meaning in the poem I was in the garden of activity and pride, examined the structure of the simple verb forms and their meaning, as well as those of the augmented verb forms. Finally, the conclusion summarized the most significant results of this study. Kywords : Morphology, verb, structures, simple and augmentedItem أبنية الأفعال ودلالتها في القرآن الكريم - سورة نوح أنموذجا(جامعة محمد البشير الابراهيمي - برج بوعريريج -, 2023) عباس عبد الرزاقAbstract : The Holy Qur’anis a book whosewonders do not end, but itrequires high determination, abundantknowledge, and eloquence of opinion. This researchwasbased on studies in the field of morphology, in order to reveal the significance of the verbsmentioned in the Qur’an, specifically in Surat “Noah”, whichwaschosen for application. The studywas a descriptive and analyticalapproach, usingstatistics in some of its aspects. And the increase, and standing on the subtlesemanticdifferencesthat are evident in the context in which the formula appears, so the studyreached the most important resultsthatweresummarized in the occurrence of verbs in theirdifferentforms of the surah, realizing the significancethatitbears in every position.Item اثر التداخل اللغوي على تعليية اللغة العربية(جامعة محمد البشير الابراهيمي -برج بوعريريج, 2024) حياة بن فضالة, خولة سعداويالملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تحديد العلاقة بين التداخل اللغوي وتعليمية اللغة العربية في الطور الابتدائي وقد تم توزيع أدوات الدراسة على أساتذة التعليم الابتدائي - الصف الثالث ابتدائي - متمثلة في استبانة من 38 فقرة، فتكون مجتمع الدراسة من كل أساتذة اللغة العربية من التعليم الابتدائي، كما بلغت عينة الدراسة120 . وقد استخدم المنهج الوصفي الكمي من أجل تحقيق أهداف الدراسة، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية وتحليل نتائج الاستبيانات، ولقد أظهرت النتائج أن تناسب علاقة التداخل اللغوي بتعليمية اللغة العربية تناسبا طردي إيجابي تصاعدي. الكلمات المفتاحية: التعليمية(تعليمية اللغة العربية) - التداخل اللغوي - العلاقة. Abstract: This study aimed to determine the relationship between linguistic intervention and teaching the Arabic language in the primary stage. The study tools were distributed to teachers of primary education - the third grade of primary school - represented in a questionnaire of 38 items, so the study population consisted of all teachers of the Arabic language in primary education. The sample of the study was 120. The quantitative descriptive approach was used in order to achieve the objectives of the study, and to answer the study questions, the arithmetic means, standard deviations and analysis were extracted. The results showed that the relationship between linguistic overlap and the teaching of the Arabic language was directly proportional, positive and upward. Keywords: educational (educational Arabic language) - linguistic overlap - relationship.