قسم الأدب العربي مذكرات الماستر

Permanent URI for this collectionhdl:123456789/259

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 517
  • Thumbnail Image
    Item
    L’intégration des supports multimédias pour le développement des compétences orales et écrites en français langue étrangères en classe moyen Cas de 2ème année moyenne
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) Aoukli Emma Manelle; Rebah Houda
    Ce travail de recherche s’inscrit dans le domaine de la didactique du Français Langue Étrangère (FLE) au cycle moyen, et porte sur l’intégration des supports multimédias pour le développement des compétences orales et écrites chez les apprenants de deuxième année moyenne. L’objectif principal de cette étude est de comprendre dans quelle mesure les outils multimédias peuvent enrichir le processus d’enseignement-apprentissage et contribuer à améliorer les performances des élèves tant à l’oral qu’à l’écrit. Notre démarche consiste à analyser l’impact des supports multimédias (vidéos, images, chansons, extraits audio, présentations interactives, etc.) sur la motivation, la participation et l’acquisition des compétences linguistiques des apprenants. Elle vise aussi à mettre en lumière les avantages pédagogiques de ces outils dans un cadre didactique moderne, fondé sur l’interactivité, l’action et la communication. Pour ce faire, nous avons mené une investigation en milieu scolaire à travers deux outils méthodologiques : une observation de séances de classe afin de comparer les pratiques pédagogiques avec et sans l’usage de supports multimédias, et un questionnaire destiné aux enseignants de FLE, pour recueillir leurs avis sur l’efficacité de ces outils, les difficultés rencontrées, et les besoins en formation. Les résultats obtenus révèlent que l’intégration des supports multimédias contribue de manière significative à l’amélioration de la compétence orale et écrite, tout en stimulant la motivation des élèves. Toutefois, certaines contraintes liées au manque de moyens, à l’insuffisance de la formation des enseignants ou à une mauvaise exploitation des outils limitent leur efficacité. Ce travail propose donc des recommandations visant à renforcer l’utilisation des multimédias dans une perspective pédagogique innovante et adaptée au contexte éducatif algérien. Mots clés : FLE, compétences orale et écrites, multimédia, motivation, didactique, deuxième année moyenne. Summary This research is part of the field of French as a Foreign Language (FLE) didactics at the middle school level, and focuses on the integration of multimedia resources for the development of oral and written skills among second-year middle school learners. The main objective of this study is to understand how multimedia tools can enrich the teaching-learning process and contribute to improving learners’ performance in both oral and written expression. Our approach analyzes the impact of multimedia materials (videos, images, songs, audio extracts, interactive presentations, etc.) on learners’ motivation, participation, and linguistic skill acquisition. It also aims to highlight the pedagogical benefits of these tools within a modern, interactive, action-oriented, and communicative teaching framework. To achieve this, we conducted a field investigation using two methodological tools: classroom observations to compare teaching practices with and without multimedia use, and a questionnaire addressed to FLE teachers to gather their perspectives on the effectiveness of multimedia, the obstacles faced, and their training needs. The results show that integrating multimedia resources significantly contributes to the improvement of both oral and written skills, while also enhancing students’ motivation. However, limitations related to lack of equipment, insufficient teacher training, or poor use of tools affect their effectiveness. This work therefore provides recommendations to promote multimedia use within an innovative pedagogical approach tailored to the Algerian educational context. Keywords :FLE, oral and written skills, multimédia, motivation, didactics, second-year middle school. الملخص يندرج هذا البحث ضمن ميدان تعليمية اللغة الفرنسية كلغة أجنبية في الطور المتوسط، ويعالج موضوع دمج الوسائط المتعددة لتطوير الكفاءات الشفوية والكتابية لدى تلاميذ السنة الثانية متوسط.يهدف هذا العمل إلى فهم مدى فعالية هذه الأدوات الرقمية في تعزيز عملية التعليم والتعلم، والمساهمة في تحسين أداء المتعلمين في التعبير الشفهي والكتابي. تركز مقاربتنا على تحليل تأثير الوسائط المتعددة (كالصور، الفيديوهات، الأغاني، المقاطع الصوتية، العروض التفاعلية…) على دافعية المتعلم ومشاركته في الدرس، وكذلك على اكتسابه للكفاءات اللغوية. كما نسلط الضوء على الأبعاد البيداغوجية الإيجابية لهذه الأدوات في إطار تعليمي حديث قائم على التفاعل والعمل والتواصل. لتحقيق أهداف هذا البحث، اعتمدنا على أداتين منهجيتين: ملاحظة الحصص الدراسية لمقارنة الممارسات البيداغوجية باستخدام وبدون استخدام الوسائط المتعددة، واستبيان موجه لأساتذة اللغة الفرنسية لجمع آرائهم حول فاعلية هذه الوسائط، والصعوبات التي يواجهونها، وحاجاتهم إلى التكوين في هذا المجال. أظهرت النتائج أن إدماج الوسائط المتعددة يساهم بفعالية في تحسين المهارات الشفوية والكتابية، كما يعزز دافعية المتعلمين، رغم وجود بعض العوائق المرتبطة بنقص الوسائل، وضعف تكوين الأساتذة، أو سوء توظيف هذه الأدوات. وبناءً على ذلك، يقترح هذا العمل مجموعة من التوصيات لتشجيع استخدام الوسائط المتعددة في إطار تربوي مبتكر ومتكيف مع خصوصيات المدرسة الجزائرية. الكلمات المفتاحية: اللغة الفرنسية كلغة أجنبية، الكفاءات الشفوية والكتابية، الوسائط المتعددة، الدافعية، التعليمية، السنة الثانية متوسط
  • Thumbnail Image
    Item
    Effet de l’alternance codique (anglais/français) sur la compréhension d’un cours scientifique en Anglais . Cas des étudiants de 2ème année SNV à l’université de BBA ».
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) ZEGHLOUL Sarra OUAHDI Samah
    La recherche présentée dans ce mémoire explore l’effet de l’alternance codique entre l’anglais Et le français sur la compréhension du contenu scientifique en anglais chez les étudiants de 2eAnnée SNV à l’université de Bordj Bou Arreridj. Dans le contexte d’une réforme linguistique à l’université algérienne visant à promouvoir L’anglais comme langue d’enseignement des filières scientifiques et techniques, nous avons Montré à travers travail d’observation et d’investigation que le passage ponctuel au français par Les enseignants facilite la compréhension des concepts scientifiques, améliore la qualité des Notes et réduit la charge cognitive des étudiants, notamment ceux ayant une maîtrise limitée de L’anglais. La méthodologie combine à la fois des outils quantitatifs et qualitatifs dont nous Citons essentiellement : l’observation, l’expérimentation qui consiste à comparer un cours en Anglais et un cours en alternance codique puis une analyse des prises de notes des étudiants et Du test de compréhension pendant les deux cours. Cette partie exploratoire a été consolidée par un questionnaire aux enseignants. Les résultats confirment nos hypothèses postulant que l’alternance codique AN/FR constitue un outil pédagogique efficace pour accompagner la transition linguistique dansl’enseignement Supérieur en Algérie. Mots-clés : Alternance codique (anglais/français) ,enseignement scientifique, université Algérienne, prise de notes, transition linguistique . Abstract This thesis studies the effect of code-switching between English and French on the Comprehension of science courses in English by 2nd year SNV students at the University ofBORDJ BOU ARRERIDJ. In a context of transition to global teaching in English imposed by The 2022 language reform, the study explores how teachers resort to French to facilitate content Assimilation; a mixed methodology was used class observation, pedagogical experimentation (English vs. Alternating English/French classes), analysis of note-taking and comprehension Tests as well as a teacher questionnaire. The results show that code-switching significantly Improves comprehension, note-taking quality and student engagement, while reducing the Cognitive load associated with foreign language learning. The study thus proposes that thisPractice be considered a legitimate pedagogical strategy during the language transition phase. Key words: code-switching , comprehension, English/French, science teaching, Algerian University, note-taking, multilingualism, language transition الملخص يدرس هذا البحث تأثير التناوب اللغوي بين االنجليزية و الفرنسية على فهم المحتوى العلمي باللغة لانجليزية لدى طالب السنة الثانية بكلية علوم الطبيعة والحياة، في جامعة برج بوعريريج في ظل اإلصالح اللغوي للسنة 2022 الذي يهدف إلى تعزيز اللغة اإلنجليزية كلغة أساسية لتدريس التخصصات العلمية .تظهر األبحاث أن التحول العرضي إلى اللغة الفرنسية من قبل األساتذة يسهل فهم المصطلحات والمفاهيم العلمية كما أنه يحسن من جودة المالحظات ويقلل العبء المعرفي للطالب خاصة أولئك الذين لديهم إتقان محدود للغة اإلنجليزية. تجمع منهجية البحث بين العناصر الكمية و النوعية: المالحظة ،التجريب المقارن ) محاضرة باللغة اإلنجليزية مقابل محاضرة بالتناوب لغوي بين اإلنجليزية والفرنسية( وتحليل مالحظات اختبار الفهم و استبيان لألستاذة لتقييم مدى إدراجهم لهذا النشاط في العملية التعليمية وأكدت النتائج ان تبديل اللغوي يشكل أداة تعليمية فعالة لدعم التحول اللغوي في التعليم العالي في الجزائر. الكلمات المفتاحية : التناوب اللغوي ،الفهم ،اإلنجليزية ،الفرنسية ،تعليم العلوم ،الجامعة الجزائرية ، تدوين المالحظات ، التعدد اللغوي ، التحول اللغوي
  • Thumbnail Image
    Item
    هندسة البناء السردي في الرواية الجزائرية المعاصرة )نماذج مختارة(
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) لعباشي آسياء حيرش أم الخير
    تتناول هندسة البناء السردي في الرواية الجزائرية المعاصرة من خلال نماذج مختارة، وتركز على دراسة البنية الزمنية والمكانية، وتطور بناء الشخصيات وتعدد الأصوات السردية. تسعى إلى إبراز كيف تجاوز الروائيون الجزائريون الشكل التقليدي للرواية باتجاه التجريب والتحديث. اعتمدت الدراسة مناهج تحليلية حديثة لتفكيك النصوص وكشف آليات السرد. وتخلص إلى أن الرواية الجزائرية أصبحت أكثر وعيًا بالتحولات الاجتماعية والثقافية، ما انعكس على هندسة سردها. Abstract The dissertation explores the narrative structure in contemporary Algerian novelsthroughselectedexamples, focusing on temporal and spatial construction, characterdevelopment, and narrative voice. It highlights how Algerian writers have movedbeyondtraditionalformstowardexperimentation and innovation. The studyapplies modern analyticalapproaches to deconstructtexts and revealstorytelling techniques. It concludesthat Algerian fiction has become more conscious of social and cultural transformations, whichisreflected in its narrative architecture.
  • Thumbnail Image
    Item
    الأساليب التّربوية في القرآن الكريم وتطبيقات في التعليمية الحديثة
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025)
    تهدف هذه المذكرة إلى دراسة الأساليب التربوية في القرآن الكريم وتحليلها، من خلال إبراز الطرق التي اعتمدهاالقرآن في تربية الإنسان وتوجيهه نحو القيم والأخلاق والسلوك القويم, وقد تم التركيز على عدد من الأساليب التربويةالقرآنية مثل أسلوب الحوار، والموعظة، والقدوة، والترغيب والترهيب، والقصة القرآنية، مع بيان خصائص كل أسلوب ومميزاته في التأثير على المتعلم، كما تسعى الدراسة إلى ربط هذه الأساليب التربوية بالواقع التعليمي المعاصر، من خلالتحليل ما جاء به القرآن من توجيهات تربوية، ومعرفة مدى إمكانية توظيف هذه الأساليب في الممارسات التعليمية داخلالمدارس ومؤسسات التعليم، بما يسهم في بناء جيل متوازن في فكره، سلوكه، وقيمه. وتبرز المذكرة أهمية العودة إلى القرآن الكريم كمصدر أساسي في بناء المناهج التربوية الحديثة، لما يتميز به منشمولية وتوازن وإنسانية، تتجاوز حدود الزمان والمكان. اعتمدت الدراسة على منهج وصفي تحليلي، من خلال تحليل الآيات القرآنية ذات البعد التربوي، ودراسة بعضالنماذج القرآنية الممثّلة لهذا الواقع التربوي، واستنتاج الأبعاد العملية الممكنة لتفعيل هذه الأساليب في التعليم. وخلصت المذكرة إلى أن الأساليب التربوية القرآنية تتسم بالمرونة، والعمق، والقدرة على التكيف مع مختلف السياقاتالتعليمية، وتُعد رافدا قوًيا يمكن أن يُسهم في تجديد الخطاب التربوي المعاصر وتطوير أساليب التعليم. Abstract This dissertation aims to study and analyze the educationalmethodsfound in the Holy Qur'an by highlighting the approachesused to educatehumanbeings and guide themtowards values, morals, and righteousbehavior. The studyfocuses on several Qur'aniceducationalmethods, including dialogue, exhortation, exemplarymodeling (role model), Reward and punishment (incentive and deterrence), and Qur'anic storytelling, whileclarifying the characteristics and advantages of eachmethod in influencing the learner. Moreover, the researchseeks to connecttheseeducational methods to the contemporaryeducational reality by analyzing the Qur'anic pedagogical guidelines and examining the extent to whichthesemethodscanbe applied in teaching practices withinschools and educational institutions. This dissertation emphasizes the importance of returning to the Holy Qur'an as a primary source in the development of modern educational curricula, due to itscomprehensive, balanced, and humane approachthattranscends the boundaries of time and place. The studyadopts a descriptive and analyticalmethodology by analyzingQur'anic verses with an educational dimension, studyingrepresentativeQur'anicmodelsthatembody thispedagogical reality, and deriving possible practical applications for thesemethods in education. The dissertation concludesthatQur'aniceducationalmethods are characterized by flexibility, depth, and adaptability to variouseducationalcontexts, makingthem a valuableresourcethatcancontribute to the renewal of contemporary educationaldiscourse and the enhancement of teaching practices.
  • Thumbnail Image
    Item
    التشخيص في رواية "شياطين الطابق السفلي" لـ: "رفيق جلول"
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) مهى عبد النور - لميس موهوبي
    تضمنت هذه المذكرة دراسة عن التشخيص بمنهج وصفي لرواية شياطين الطابق السفلي حيث وضعنا الفصل الأول الذي ناقشنا فيه التشخيص و أهم دلالاته و فصل الثاني لكيفية استخراج التشخيص واهميته و فصل تطبيقي الذي طبقنا فيه ما تناولناه في الجزء النظري و في الأخير خاتمة كحوصلة نهائية للبحث. Study Summary: This memorandum includes a descriptive study of characterization in the novel "Demons of the Basement." The first chapter discusses characterization and its most important implications. The second chapter discusses how to extract characterization and its importance. The applied chapter applies what we covered in the theoretical section. Finally, a conclusion provides a final summary of the research.
  • Thumbnail Image
    Item
    مقاربة أسلوبية في ديوان "مساكب النّور" لعبد الملك بومنجل
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) -أميرة ختال -عبير صخري
  • Thumbnail Image
    Item
    اللسانيات العزبية والذكاء الاصطناعي مقاربة بينية
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) حنان بوعوينة هناء ربعي
    تُعنى اللسانيات العربية بدراسة اللغة من حيث أصواتها وبنيتها ومعانيها واستعمالاتها، معتمدة على مناهج علم اللغة الحديث. وقد أدى هذا التوجه إلى نشوء فروع تطبيقية، من أبرزها اللسانيات الحاسوبية، التي تدمج بين اللسانيات وعلوم الحاسوب بهدف دراسة اللغة الطبيعية ومعالجتها آليًا من خلال الخوارزميات والبرمجيات والمعاجم الرقمية. وتُعد المعالجة الآلية للغة أحد أهم تطبيقات هذا المجال، إذ تعتمد على توظيف تقنيات الحاسوب لتحليل اللغة وفهمها وتوليدها بشكل آلي، من خلال دراسة مستوياتها الصوتية، والصرفية، والنحوية، والدلالية بصورة منهجية دقيقة. وفي هذا السياق، تبرز الدراسات البينية كنهج معرفي يتجاوز التخصصات التقليدية، حيث تعتمد على التكامل والتداخل بين مجالات متعددة لمعالجة الموضوعات المعقّدة بطريقة شاملة، ما يعزّز إنتاج معرفة أكثر مرونة وعمقًا، كما هو الحال في تلاقي اللسانيات وعلوم الحاسوب في ميدان اللسانيات الحاسوبية. الكلمات المفتاحية:المعالجة الآلية للغة، اللسانيات الحاسوبية، الدراسات البينية، تطبيقات الذكاء الاصطناعي. Abstract: Arabic linguistics is concerned with the study of language in terms of its sounds, structure, meanings, and uses, relying on modern linguistic methods. This approach has led to the emergence of applied branches, most notably computational linguistics, which combines linguistics and computer science to study natural language and process it automatically using algorithms, software, and digital dictionaries. Automated language processing is one of the most important applications of this field.It relies on the use of computer technologies to analyze, understand, and generate language automatically, by systematically studying its phonetic, morphological, syntactic, and semantic levels. In this context, interdisciplinary studies emerge as a cognitive approach that transcends traditional disciplines, relying on the integration and overlap of multiple fields to address complex topics in a comprehensive manner.This promotes the production of more flexible and in-depth knowledge, as is the case with the convergence of linguistics and computer science in the field of computational linguistics. Keywords: Automatic language processing, computational linguistics, interdisciplinary studies, artificial intelligence applications.
  • Thumbnail Image
    Item
    الوضعيات الإدماجية ودورها في ترسيخ المعلومات وتنمية مهارة التواصل - السنة أولى آداب نموذجا-
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) - عبد الرحمان بوقطوشة الصالح جمّـــــــــــــــــــــــــال
    تلعب الوضعيات الإدماجية دورًا حيويًا في تتمة مختلف المهارات، حيث تساعد على دمج المعارف والمكتسبات التي يكتسبها المتعلم في مواقف مختلفة من حياته العملية، وقد خلصت الدراسة إلى تحليل منطقي يؤيد الإصلاحات التربوية التي اعتمدتها الجزائر مؤخرا والمتمثلة في المقاربة بالكفاءات فالوضعية الإدماجية لها الأثر الكبير في تنمية المهارات اللغوية المختلفة. الكلمات المفتاحية: الوضعية الإدماجية، المقاربة بالكفاءات، التقييم، التقويم، مهارة التواصل، الكفاءة التواصلية. Abstract: Integrative situations play a vital role in the development of various skills, as they help to integrate the knowledge and acquisitions acquired by the learner in different situations of his practical life. The study concluded with a logical analysis that supports the educational reforms recently adopted by Algeria, represented in the competency-based approach, as the integrative situation has a great impact on the development of various language skills. Key words: Integrative posture, competency approach, assessment, evaluation, communication skill, communicative competence
  • Thumbnail Image
    Item
    شعرية الخطاب في نماذج من شعر كريم العراقي
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) بركات آية بن جدو مروة
    تناولت هذه المذكرة دراسة حول شعرية الخطاب عند * كريم العراقي* من خلال تحليل نماذج من شعره، وتتركز هذه الدراسة في مقدمة وثلاث فصول وخاتمة. حيث أن الفصل الأول تناول الجانب النظري المتمثل في المفاهيم النظرية لشعرية الخطاب والفصل الثاني خصص للجانب التطبيقي المتمثل في فصل أول: مقاربة أسلوبية في نماذج شعرية لكريم العراقي و فصل ثان: جمالية المضمون في شعره، وخاتمة تضمنت أهم نتائج هذه الدراسة. الكلمات المفتاحية: شعرية، كريم العراقي ،الخطاب. Summary: We conducted a study the poetry of the poet *Karim al Iraqi* this study focuses an analysing a selected sample of this poems It includes an introduction and three main chapters. The first chapter addresses the theoretical framework. presenting the most important theoretical concepts related to poetic language. the second chapter deals with analytical side by discussing the stylistic features of the selected sample. The third chapter focuses on the practical application through a stylistic approach in analysing the poetic test the study concludes with the most significant results derived from the research.
  • Thumbnail Image
    Item
    سيكولوجية الشخصية في مختارات من قصص "حكايات طبيب" لنجيب الكيلاني
    (جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) بلكعلول أسماء
    يتناول هذا البحث سيكولوجية الشخصية في قصص "من حكايات طبيب " لنجيب الكيلاني حيث حاولت الدراسة الكشف عن الجوانب السيكولوجية المضمرة في مجموعة مختارة من قصص الكيلاني وتسليط الضوء على الأبعاد النفسية العميقة للشخصيات ، التي استلهمها الكاتب من تجاربه الحياتية وباتباع المنهج النفسي التحليليو تقصي مدى توظيف الكيلاني للمكون النفسي في تشكيل شخصياته القصصية ومدى انسجام هذا التوظيف مع القيم الإنسانية التي يؤمن بها توصلت الدراسة إلى أن المنهج النفسي أثبت فعاليته في تحليل الشخصيات وفهمها فهما عميقا وقد كانت قصص "حكايات طبيب" مجالا خصباللتحليل النفسي الذي كشف عن مجموعة من الانفعالات والاضطرابات النفسية التي تعاني منها الشخصيات القصصية . الكلمات المفتاحية: سيكولوجية الشخصية، القصة القصيرة، نجيب الكيلاني. Summry This research examines the psychology of character in the stories "From the Tales of a Doctor" by Naguib Al-Kilani. The study aimed to uncover the hidden psychological aspects in a selected group of Al-Kilani’s stories and shed light on the deep psychological dimensions of the characters, which the writer inspired from his life experiences. By following the psychoanalytic approach, the study investigated how Al-Kilani employed psychological elements in shaping his fictional characters and how this employment aligns with the human values he believes in. The study concluded that the psychoanalytic method proved effective in analyzing and understanding the characters deeply. "The Tales of a Doctor" served as a fertile ground for psychoanalytic analysis, revealing a range of emotions and psychological disorders experienced by the story's characters. Rèsumè Cette étude examine la psychologie du personnage dans les histoires de "Contes d'un Médecin" de Naguib Al-Kilani. L'étude a cherché à dévoiler les aspects psychologiques cachés dans un groupe sélectionné des histoires d'Al-Kilani et à mettre en lumière les dimensions psychologiques profondes des personnages, inspirées par les expériences de vie de l'écrivain. En suivant l'approche psychanalytique, l'étude a analysé dans quelle mesure Al-Kilani a utilisé des éléments psychologiques pour façonner ses personnages de fiction et dans quelle mesure cette utilisation est en harmonie avec les valeurs humaines en lesquelles il croit. L'étude a conclu que la méthode psychanalytique a prouvé son efficacité dans l'analyse et la compréhension approfondie des personnages. "Les Contes d'un Médecin" a constitué un terrain fertile pour l'analyse psychanalytique, révélant une série d'émotions et de troubles psychologiques vécus par les personnages de l'histoire