قسم الأدب العربي مذكرات الماستر
Permanent URI for this collectionhdl:123456789/259
Browse
415 results
Search Results
Item التناص في ديوان أشعار بلا صدى لــ " الصالح هندل"(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) • حسناء بدوي • لينة داودالملخص: تهدف هذه الدراسة للكشف عن مصطلح التناص، حيث يعد ظاهرة نقدية جديدةفي العديد من الدراسات الغربية والعربية، إذ يقوم مفهومه على استحضار نصوص سابقةوتوظيفها من جديد. وقد احتوى هذا البحث على أهم أنواع التناص وآلياته، التي تعتبر أرقى مستوياتالتعامل مع النص الغائب، وهذا كله ساهم في إثراء التجربة الشعرية للشاعر والتأكيدعلى براعته، حيث تناولنا فيه مقدمة ومدخل وفصلين تطبيقيين، جاء المدخل لإبرازالمفاهيم الأولية للتناص، والفصل الأول جاء لدراسة تجليات التناص في ديوان الصالح هندلأما الفصل الثاني فقد تناولنا فيه أهم مستويات التناص في ديوانه، وفي الأخير ختمناهبمجموعة من النتائج التي استطعنا الوصول إليها. Abstract: This study aims to explore the concept of intertextuality, which is considered a modern critical phenomenon in many Western and Arab studies. Its concept is based on recalling and reemploying previous texts. The research includes the most important types and mechanisms of intertextuality, which are regarded as the highest levels of engagement with the absent text. All of this contributed to enriching the poet’s poetic experience and affirming his literary skill. The study comprises an introduction, a preliminary chapter, and two applied chapters. The preliminary chapter highlights the basic concepts of intertextuality. The first chapter investigates the manifestations of intertextuality in Al-Saleh Handel’s poetry collection, while the second chapter examines the key levels of intertextuality in his work. Finally, the study concludes with a set of findings we were able to reach.Item توظيف التراث في رواية "إيزابيل" ل :سليم بتقة.(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) جلال عرافي. عبد الحميد بسة.الملخّص : تسعى هذه الدراسة إلى رصد التجليات التراثية المستخلصة من مصادر التاريخ ودلالاتها حين استدعائها في السرود الروائية العربية والجزائرية الحديثة والمعاصرة والكشف عن مدى نجاعة آلية التناص في استحضار التراث داخل نصوصها وانفتاحها على ثقافة الآخر لتجمع بين ثناياها جملة من الميزات الفنية والجمالية والمعاني الفكرية فكان نص رواية إيزابيل أنموذجا أمثل يقتضي الدرس باعتباره نصا حاويا لمعظم المعطيات والملامح الخاصة بالظاهرة المراد تقصيها في موضوعنا والممكِّنة من بلوغ أهدافه. الكلمات المفتاحية:التاريخ، التراث، رواية إيزابيل، التناص. Abstract: This study aims to monitor the heritage manifestations drawn from historical sources and their connotations when invoked in modern and contemporary Arab and Algerian narratives. It also aims to reveal the effectiveness of the intertextuality mechanism in evoking heritage within these texts and their openness to other cultures, bringing together within them a range of artistic and aesthetic features and intellectual meanings. The text of the novel "Isabel" is an ideal model that warrants study, as it contains most of the data and features specific to the phenomenon to be investigated in our topic, enabling us to achieve its objectives. Keyzords: historic , the heritage ,the novel "Isabel" , intertextuality.Item النّصّ التّعليميّ في تعليميّة اللّغا ت - دراسة مقارنة – السّنة الخامسة ابتدائي في الجزائر أنموذجا(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) الزّهرة بوضياف إكرام دغّاشالملخّص: النّص التّعليميّ وتعليميّة اللّغات(العربيّة والإنجليزيّة والفرنسيّة) ثنائيّة متكاملة لا يمكن الفصل بينهما، لأنّ الثّانية(تعليميّة اللّغة) تستلزم الأولى(النّصّ التّعليميّ) وهو الوسيلة الّتي تقع موقع حلقة التّواصل الموضوعيّ بين المعلّم والمتعلّم في السّعي التّدريجيّ لبناء الكفاءة بتحقيق الأهداف، وتنمية المهارات بما سطّرته الوثائق التّربويّة الرّسميّة بداية بدستورها وهو المنهاج. إنّ كفاءة التّواصل مع الآخرين كتابة ومشافهة في إطار التّفسير والحجاج مربوطة بجودة النّصّ التّعليميّ الّذي يسهّل تعليميّة اللّغة عربيّة كانت أو أجنبيّة.ومايتوفّر من وسائل تساعد على ترجمة الفعل التّعليميّ التّعلّميّ إلى ممارسة فعليّة بمهارات متباينة تدرك بالحواس. وقد انتهجنا أسلوب المقارنة في إنجاز البحث بعد السّير أشواطا في تحضير المّادّة العلميّة، حتّى رست الدّراسة فيه على النّصّ التّعليميّ وتعليميّة اللّغات، لنخلص أخيرا إلى النّتائج المتحصّل عليها. Summary The Educational Text and Language Didactics (Arabic, English, and French) They form an integrated duality that cannot be separated, as the second—language didactics—necessarily requires the first, which serves as the medium that facilitates objective communication between teacher and learner. This occurs through a gradual process aimed at building competence and developing skills, as outlined in official educational documents, starting with the foundation: the curriculum. The ability to communicate effectively with others, both in writing and speaking, within frameworks of explanation and argumentation, is closely linked to the quality of the educational text. A well-constructed text facilitates language teaching—be it Arabic or a foreign language—and is supported by tools that help translate the teaching-learning process into practical exercises involving varied, sensory-based skills. We adopted a comparative approach in conducting this research, following significant progress in preparing the academic material, which ultimately led the study to focus on the educational text and language didactics. This allowed us to arrive at the final conclusions of our work.Item شعرية التشكيل السردي في رواية "كياس تلمسان" لأمين كرطالي(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) بلال بوشيب مهدي خريفتهدف هذه الدراسة إلى استنطاق التشكيل السردي (البنية السردية) في رواية "كياس تلمسان" لأمين كرطالي، وكيف ساهمت في تشكل هذا النص الروائي.يستند هذا البحث إلى المنهج الوصفي السردي التاريخي كونه الأنسب لهذه الرواية المخيلة للتاريخ، والتي تغوص في التاريخ مع الاستعانة بمناهج آخرى فرضت نفسها على الدراسة. قُسم البحث وفق خطة اشتملت على مدخل وفصلين تطبيقيين، المدخل تضمن ثلاثة عناصر: مفهوم الشعرية، مفهوم السرد، ورواية "كياس تلمسان" وتجربة أمين كرطالي. أما الفصل الاول جاء بعنوان البنية السردية في رواية "كياس تلمسان" لأمين كرطالي، تضمن كل من الشخصية، والحدث، والزمان، والمكان. والفصل الثاني قمنا فيه بدراسة اللغة الروائية في رواية "كياس تلمسان"، من خلال لغة السرد، ولغة الحوار، والتناص. وذُيّل البحث بخاتمة كانت جامعة لأهم نتائج هذه الدراسة. الكلمات المفتاحية:المخيلة للتاريخ، التشكيل السردي، كياس تلمسان. ABSTRACT: This study aims to explore the narrative formation (narrative structure) in the novel "Kias Tlemcen" by Amin Kartali, and how it contributed to the formation of this narrative text. Our research is based on the historical narrative approach, as it is the most suitable for this fictional version of history, which dives into history with the help of other approaches that imposed themselves on the study. The research section according to a plan that included an entrance and two applied chapters, the entrance included three elements: the concept of poetry, the concept of narrative, the novel "Kias Tlemcen" and the experience of Amin Kartali. The first chapter was titled The narrative structure in the novel "Kias Tlemcen" by Amin Kartali, which included each of the character, event, time, and place. And the second chapter in which we studied the narrative language in the novel "Kias Tlemcen", through the language of narrative, the language of dialogue, and intertextuality. The conclusion of the research was one of the most important results of this study. Key words: imagination of history, narrative formation, Kias TlemcenItem أثر الوقف والابتداء في تغيير المعنى القرآني واتساعه - سورة النّمل نموذجا تطبيقيا(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) صفيان جحنيط ربيحـة زيتــونييدرس هذا البحث الموسوم بـــ "أثر الوقف والابتداء في تغيير المعنى القرآني واتّساعه، سورة النّمل نموذجا تطبيقيا" العلاقة بين قطع الصوت على آخر الكلمة، ثم الشروع في القراءة، وبين السياق الذي يتشكل بتفاعل الآيات والجمل وتعدد الاحتمالات الدلالية التي يمكن أن تنشأ نتيجة اختلاف مواضع الوقف والابتداء، ممّا يفتح آفاقا جديدة للفهم والتفسير، فقد يفصل الوقف بين جمل كانت متصلة دلاليا، وقد يربط بين أجزاء قد تفهم بشكل مستقل، ممّا يؤدي إلى احتمالات دلالية مختلفة، قد تركز على معنى محدد، أو قد تفتح المجال على عدة معاني قد يسهم الفهم المعمق لمواضع الوقف والابتداء الصحيحة، في فهم أعمق وأدق لمعاني الآيات والكلام، ما يجنب الفهم الناقص أو الخاطئ، وهو ما يحقق التواصل الأمثل بين الملقي والمتلقي، والتطابق الأكمل بين المفهوم والمنطوق. الكلمات المفتاحية: الوقف، الابتداء، المعنى، الأثر، الاتساع. Abstract: This research, entitled "The Effect of Pause and Start on Changing and Expanding the Quranic Meaning, Surah An-Naml as a Pratical Model," examines the relationship between the cessation of sound at the end of a word, followed by the commencement of recitation, and the context formed by the interaction of verses and sentences and the multiple semantic possibilities that can arise as a result of the different positions of pause and start. This opens up new horizons for understanding and interpretation. Pause may separate sentences that were semantically connected, or it may connect parts that could be understood independently, leading to different semantic possibilities that may focus on a specific meaning or open the door to multiple meanings. A deep understanding of the correct positions of pause and start may contribute to a deeper and more accurate understanding of the meanings of verses and speech, avoiding incomplete or incorrect understanding. This achieves optimal communication between the speaker and the recipient, and the most complete correspondence between the concept and the spoken word. Keywords: Pause, Start, Meaning, Effect, BreadthItem أثر الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية لدى الطور الثانوي -أنموذجا-(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) وفاء بن حميميد إشراق دومانملخص: يتناول هذا البحث أثر الذكاء الاصطناعي في التعليم الثانوي من منظور نظري وتطبيقي، من الناحية النظرية استعرض مفهوم الذكاء الاصطناعي نشأته، أنواعه، تطبيقاته وأهميته في تطوير العملية التعليمية مع التركيز على مزاياه وعيوبه ودوره في الرقمنة والتعليم الرقمي من الناحية العملية، أظهرت الدراسة الميدانية بين الأساتذة والتلاميذ وعي متزايد بأهمية الذكاء الاصطناعي لكن تطبيقه محدود بسبب ضعف البنية التحتية ونقص التكوين وأكد البحث على ضرورة تبنى استراتيجية تعليمية شاملة تدعم دمج الذكاء الاصطناعي بما يتناسب مع الواقع التعليمي. الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي، العملية التعليمية، البينية، الرقمنة، الطور الثانوي. Abstract: The research addresses the impact of artificial intelligence (Al) on secondary education from both theoretical and practical perspectives theoretically, it reviews the concept of Al, its origins, types, applications, and its significance in developing the educational process, focusing on its advantages, disadvantages, and its role in digitization and digital learing. Practically, the field study involving teachers and students revealed growing awareness of Al's importance but its implementation remains limited due to weak infrastructure and lack of training. The research emphasizes the need to adopt a comprehensive educational strategy that supports integrating Al in a way that suits the local educational context. Keywords:Artificial intelligence, Educational process, Interfacial, Digization, Secondary Stage.Item شعرية التشكيل اللغوي في رواية " سيدي جليس " ل " ياسين نوار"(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) سميحة فدفادسعيت في هذا المنجز لدراسة رواية "سيدي جليس" من جوانبها اللغوية تحليلا وتفسيرا وذلك من خلال أسئلة معالم بحثت في تشكلات اللغــة ودلالاتها، إضافــة إلى مكامـن شعريتـهـا، ولقد استخدمـت لأجـل ذلك مـا تقدمـه سيميائيات السرد من آليات وأدوات للتحليل، وقد توزعت مادة دراستي على خطة منهجية مكونة من مدخل تم من خلاله ضبط المصطلحات المفتاحية التي يشتمل عليها العنوان العام للبحث، وأربعـة فصول جمعت بين الجانبين النظري والتطبيقي، حيث تناول الفصل الأول لغـة السرد، بينما تناول الفصل الثاني لغـة الوصف، أمـا الفصل الثالث فقد تطرق إلى لغـة الحوار، في حين ركز الفصل الرابــع على التفاعــل النصي وعتبات الرواية، ثم خاتمة تضمنت أهم النتائج المتوصل إليها. الكلمات المفتاحية: الشعرية ـ اللغة ـ السرد ـ الوصف ـ الحوار ـ التفاعل النصي ـ العتبات. Abstract: Through this project, I have endeavored to study the novel ‘Sidi J'lis’ from its linguistic aspects, analyzing and interpreting it through questions and parameters that investigated the formations and connotations of the language, as well as its poetic potentials. For this purpose, I have used the mechanisms and tools of analysis provided by the semiotics of narrative, and the material of my study has been distributed according to a methodological plan consisting of an introduction through which I set the key terms and four chapters that combined the theoretical and practical aspects, where the first chapter deals with the language of narrative, while the second chapter deals with the language of description. the language of description, while the third chapter dealt with the language of dialogue, while the fourth chapter focused on textual interaction (intertextuality) and the thresholds of narration, followed by a conclusion that includes the most important findings. Keywords: Poetics Language, narrative, description, dialogue, interaction, textual interaction, thresholds.Item الأبعاد التداولية في رواية السفينة لجبرا إبراهيم جبرا(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) بلال بن زمامتناولت هذه الدراسة موضوع الأبعاد التداولية في رواية السفينة لجبرا إبراهيم جبرا، وذلك من خلال تحليل الرواية من عدة أبعاد وجوانب منها: الأفعال الكلامية، والاستلزام الحواري وكذا الأبعادالحجاجيةوالإقناعيةفي الرواية، وكان لتحليل هذه الأبعاد دور مهم في استكشاف قدراة المبدع الفنية والجمالية وكذا التعرف على قصد ومضمون الرواية، كما كان هدف هذه الدراسة الإجابة عن مختلفة الأسئلة المتعلقة بمدى قدرة المنهج التداولي على دراسة مضامين العمل الأدبي وإبراز طبيعة العلاقة بينهما. الكلمات المفتاحية: التداولية، الاستلزام الحواري، الأفعال الكلامية، الحجاج رواية السفينة لجبرا إبراهيم جبرا. Résumé de l'étude Cette étude a aborde le théme de la pragmatique dans le roman"Assafina" de jabraibrahimjabra en analysant le roman de plusieurs cotés: l'analyse de ces dimensions a joué un rôle imortant dans l'exploration de la capacité artistique et esthétique du créateur, ainsi que dans l'identification de l'intention et du contenu du roman. L'objectif de cette étude était de reponde à diverses questions liées à la capacité de la méthode délibérative à étudier le contenu de l'oeuver littéraire et à mettre en évidence la nature de la relation entre eux. Les Mots Clés: pragmatique, implicite conversationnel, actes de langage, argumentation, roman la assafina de jabraibrahimjabra.Item المتخيل التاريخي في رواية "بوشكارة" لعبد الرحيم بلغنامي -مقاربة سردية.(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) إيناس بلجيلحتطرقنا في هذا البحث الذي وسمناه بعنوان "المتخيل التاريخي في رواية بوشكارة؛ مقاربة سردية"إلى طبيعة التشكيل السردي في نص المدونة مستخدمين لأجل ذلك ما تقدمه سيميائيات السرد من آليات للتحليل وأدوات للقراءة ،وقد توزعت مادة البحث على مقدمة ومدخل وثلاثة فصول وخاتمة سعينا من خلالها جميعا إلى ربط فهم النص في كينونته المغلقة تم في إطار أوسع يصله بسياقات الإنتاج التاريخية الخارجية وذلك من خلال أسئلة معالم هي : - من أين يبدأ التاريخ في الرواية وأين ينتهي - كيف تجلى المتخيل التاريخي في رواية بوشكارة ؟ - ماهي دلالاته؟ - أين تكمن شعريته؟ الكلمات المفتاحية: المتخيل – التاريخ – رواية الجزائرية- بوشكارة-عبد الرحيم بلغنامي Summerry: The Historical Imagination in bouchkara novel: anterpretive approach focuses on the nature of the narrative formation in the text of abdelrahim belghnami ,an interpretive approach is concerned with the nature of narrative formation in the text of the novelist abderrahim belghnami ,so that the features of the narrative provide mechanisms for analysis and tools for understanding ,as the research material was distributed in an introduction ,an introduction ,three chapters and a conclusion,through which we all sought to link the understanding of the text as a closed structure in which the widest distances of historical integration with an external structure were overcome ,through Important question ,namely:-where does history begin in the novel ?where does it end ? -how do we realize the historical Imaginary in bouchkara novel? -what is its significance? -where does its poetics lie? Keywords: the imaginary - the history - algerian novel – Bouchkara-abdelrahim belghnamiItem الخِطَاب النّبَويّ فِي الأَحَاديث القُدُسِيّة مِنَ الأَرْبَعِين النّوَويّة دراسة تداولية-(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) خويطر أحلام دبوشة رانية: إن التطور المعرفي الذي شهده علم اللسانيات في العقود الأخيرة فتح آفاقًا جديدة لدراسة الخطاب، وخاصة الخطاب الديني، ويعد الخطاب النبوي في الأحاديث القدسية من أهم الخطابات التي تستدعي مقاربات تداولية لتحليلها، نظرًا لما تحمله من أبعاد تواصلية وسياقية غنية. وتهدف هذه الدراسة إلى مقاربة هذا الخطاب من منظور تداولي من خلال تحليل نماذج من "الأربعين القدسية"، قصد الكشف عن آليات التخاطب بين المتكلم النبي ناقلا عن الله والمخاطب (السامع)، مع التركيز على المقاصد القولية، وغير ذلك من مفاهيم التداولية. كما تحاول الدراسة إبراز خصائص هذا الخطاب وأثره في توجيه السلوك الديني واللغوي للمتلقي، مطروحة بذلك تساؤلات حول كيفية تحقق الوظيفة الإقناعية والتوجيهية في الأحاديث القدسية. الكلمات المفاتيح : الخطاب النبوي الأحاديث القدسية، التداولية، المقاصد القولية. Research Summary (English Translation): The cognitive development that linguistics has undergone in recent decades has opened new horizons for the study of discourse, particularly religious discourse. Among the most significant types of discourse that call for pragmatic approaches is the prophetic discourse found in Qudsi Hadiths, due to its rich communicative and contextual dimensions. This study aims to approach this discourse from a pragmatic perspective by analyzing selected examples from Al-Arba'in Al-Qudsiyya (The Forty Qudsi Hadiths), with the goal of uncovering the mechanisms of communication between the speaker (the Prophet conveying from God) and the listener (the audience), with a focus on speech intentions (illocutionary acts) and other key pragmatic concepts. The study also seeks to highlight the characteristics of this discourse and its impact on guiding the religious and linguistic behavior of the recipient. In doing so, it raises questions about how persuasive and directive functions are realized in the Qudsi Hadiths. Keywords: Prophetic discourse, Qudsi Hadiths, pragmatics, speech acts.