قسم الأدب العربي مذكرات الماستر
Permanent URI for this collectionhdl:123456789/259
Browse
444 results
Search Results
Item دراسة أسلوبية في قصيدة "وإنه لمحمد" للشاعر حسن دواس(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) آمال بلعباسي أمينة زغادتسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن مستويات الأسلوبية. التي تجلت في قصيدة "وإنه لمحمد" لحسن دواسفكان المستوى الأول الإيقاعي حيث تناولناالبنية الإيقاعية الخارجية والداخلية ثم بعدها المستوى الصرفي وبعدها المستوى البلاغي ثم المستوى الدلالي، فقد وفق الشاعر في توظيف هذه الظواهر الأسلوبية في ديوانه، واعتبرها منهجا لتحليل أسلوبه في بناء قصيدته، وهو من خلالها يبث رسالة للقراء مفادها محبة وتبجيل النبي محمد صلى الله عليه وسلم وابراز عظمته ونبوته والاقتداء به . Abstract : This study aims to reveal the levels of stylistics that appeared in the poem "And it is for Muhammad" by Hassan Dawwas. The first level was the rhythmic one, where we discussed the external and internal rhythmic structure, then the morphological level, then the syntactic level, and finally the semantic level. The poet succeeded in employing these stylistic phenomena in his collection of poems, and considered them a method for analyzing his style in constructing his poem. Through them, he conveys a message to the readers, which is the love and veneration of the Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, and highlighting his greatness and prophethood and following his example.Item أسلوب الانزياح والمفارقة في قصيدة "مصابي جليل لأبي فراس الحمداني"(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) عبد الغني هـــويبي بن جبل محمدتهتم هذه الدراسة بالبحث في موضوع أسلوب الانزياح والمفارقة في قصيدة "مصابي جليل" لأبي فراس الحمداني، حيث يبرز الانزياح في القصيدة من خلال كسر معيار الكتابة النمطية، وخلق أساليب جديدة تصدم افق توقع المتلقي، بينما تظهر المفارقة في حضور المتضادّات في الخطاب الشعري وتصويرها للبنيات الصراعية الكبرى والصغرى في النص، وبفضل هذين التقنيتين نظم الشاعر قصيدته التي تعبر عن محنته وأزمته في السجن، وبهما استطاع أن يحوّل ضعفه الظاهر إلى قوة باطنة، ويجعل من محنته منطلقاً لإثبات نبله وصموده أمام ذلك الموقف المتأزم. Abstract: This study examines the stylisticdevices of deviation and paradox in the poem "My Great Affliction" by Abu Firas al-Hamdani. The deviation in the poememergesthroughbreakingconventionalwriting standards and creating new techniques thatshock the reader's horizon of expectations. Meanwhile, paradoxmanifeststhrough the presence of contradictions in the poeticdiscourse and theirportrayal of both major and minorconflictual structures within the text. Throughthesetwo techniques, the poetcomposedhispoemexpressinghisordeal and crisis in prison. Withthem, hewas able to transformhis apparent weaknessinto an innerstrength, makinghis affliction a launching point for provinghisnobility and steadfastness in the face of thatcritical situation.Item التّنوع اللّسانيّ وعلاقته بالنّمو اللّغويّ والتّحصيل المعرفيّ في الطّور الابتدائيّ – السّنة الخامسة أنموذجا(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) زينة نزّاريالملخص: حاولتُفي هذه الدراسةمعرفة العلاقة الموجودة بين التّنوع اللّساني والنّمو اللّغوي والتّحصيل المعرفي لدى متعلّمي المرحلة الابتدائية وبخاصة السنة الخامسة ابتدائي، في ظل البيئة التعليمية الجزائرية التي تتسم بتنوع لغوي بارز( اللغة العربية، اللغة الفرنسية، الإنجليزية والأمازيغية)، وقد تناولتإشكالية الموضوع باستخدام استبيان موجه إلى أساتذة التعليم الابتدائي خاصة منهم أساتذة السنة الخامسة، وقد كشفت نتائج التحليل أن للتعدّد اللغوي تأثير ملحوظ على كل من النّمو اللّغوي والتّحصيل المعرفي للمتعلم، حيث يسهم في توسيع رصيدهارللّغوي، الثقافي والمعرفي وتحسين مهاراته التعبيرية، وتنمية الوعي الصوتي، وإثراء العمليات العقلية من إبداع وتحليل واستدلال وغيرها، مع تسجيل بعض الصعوبات المتعلقة بالخلط والضعف اللغوي وكذا التشويش والضغط المعرفي، كما أظهرت الدراسة أن أثر التعدد اللغوي على المتعلّم يتفاوت تبعا لطبعة التسيير البيداغوجي للحصة وطبيعة القدرات الفردية والمحيط الاجتماعي لكل متعلم، مما يستدعي ضرورة تبني طرائق تدريس مرنة تراعي وضع خطة استراتيجة بيداغوجيةووضع برامج ودروس مناسبة لمتعلم هذه المرحلة ، بالإضافة إلى تكوين الأساتذة في مجال التعامل البيداغوجي مع التنوع اللساني، وتطوير استراتيجيات تعليمية تهتم بتحويل هذا التنوع إلى مصدر إثراء لغوي ومعرفي للمتعلم. الكلمات المفتاحية:التنوع اللغوي؛ التحصيل الدراسي؛ التحصيل المعرفي؛ التعليم الابتدائي. Abstract: In this study, I tried to identify the relationship between linguistic diversity, linguistic development, and cognitive achievement among primary school students, especially those in the fifth grade, in light of the Algerian educational environment characterized by significant linguistic diversity (Arabic, French, English, and Amazigh). I addressed the problem of the subject using a questionnaire directed to primary school teachers, especially fifth-grade teachers. The results of the analysis revealed that multilingualism has a noticeable impact on both linguistic development and cognitive achievement of the learner, as it contributes to expanding his linguistic, cultural, and cognitive stock, improving his expressive skills, developing phonetic awareness, and enriching mental processes of creativity, analysis, reasoning, etc., while recording some difficulties related to confusion and linguistic weakness, as well as confusion and cognitive pressure. The study also showed that the impact of multilingualism on the learner varies according to the nature of the pedagogical management of the lesson and the nature of individual abilities and the social environment of each learner, which necessitates the adoption of flexible teaching methods that take into account the development of a pedagogical strategic plan and the development of programs and lessons appropriate for the learner. This stage, in addition to training teachers in the field of pedagogical dealing with linguistic diversity, develops educational strategies that focus on transforming this diversity into a source of linguistic and cognitive enrichment for the learner. Keywords: linguistic diversity; academic achievement; cognitive achievement; primary education.Item تقييم المكتسبات في السنة الخامسة ابتدائي -دراسة تقييمية(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) ز اكية بجاويتهدف هذه الدراسة الموسومة ب :تقييم المكتسبات في السنة الخامسة إبتدائي دراسة تقييمية إلى الكشف عن مدى فعالية طريقة التقييم الجديدة التي جاءت بها الوزارة وهو تقييم نوعي موجه لتشخيص قدرات وإمكانيات السنة الخامسة إبتدائي . حيث حاولنا في الإطار النظري لهذه الدراسة الإحاطة بماهية التقييم وأثر تقييم المكتسبات على العملية التعليمية ،وتقييم المكتسبات القبلية وأثرها على المتعلم ،وفي الإطار الميداني تتبعنا كيفية تجسيد هذا التقييم في الميدان ونسبة فعاليته كتجربة أولى من خلال الإحتكاك ميدانيا بالمعني في المؤسسات الإبتدائية ومن هنا يعد إمتحان تقييم المكتسبات في مرحلة التعليم الإبتدائي طريقة إيجابية لتقييم مكتسبات التلاميذ إنطلاقا من المكتسبات القبلية في المنهاج وتحديد مستوى اكتساب الكفاءات الموجودة فيها وكذا تشخيص وكشف النقائص في تعلمات كل تلميذ لعلاجها وتفادي أثارها السلبية على مساره الدراسي قصد ضمان حظ اوفر لنجاحه في المراحل التعليميه الموالية . الكلمات المفتاحية :تقييم المكتسبات_ السنة الخامسة إبتدائي _ دراسة تقييمية . Abstract: This study, entitled "Assessment of Learning Achievements in the Fifth Grade of Primary School: An Evaluation Study," aims to reveal the effectiveness of the new assessment method introduced by the Ministry. This is a qualitative assessment aimed at diagnosing the abilities and potential of fifth-grade students. In the theoretical framework of this study, we attempted to understand the nature of assessment and the impact of assessment of learning outcomes on the educational process, as well as the assessment of prior learning outcomes and their impact on the learner. In the field context, we examined how this assessment is implemented in the field and its effectiveness as a first experiment through field contact with relevant stakeholders in primary schools. Hence, the assessment of learning outcomes in primary education is a positive method for assessing students' learning outcomes based on prior learning outcomes in the curriculum and determining the level of acquisition of the competencies contained therein. It also helps diagnose and uncover deficiencies in each student's learning, address these deficiencies, and avoid their negative impact on their academic progress, with the aim of ensuring a better chance of success in subsequent educational stages. Keywords: Assessment of Learning Achievements, Fifth Grade of Primary School, Evaluation Study.Item استراتيجيات التعلم الفعال السنة الرابعة متوسط–أنموذجا(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) صيودة إيمان قطاب أنيسةEducation is considered one of the most influential forces in shaping societies and a key factor in the development of nations. Consequently, scholars have focused on ways to enhance education through the modernization of methods and the adoption of various strategies aimed at empowering learners to acquire skills and gain a deep understanding of concepts. This is achieved by employing effective learning strategies that promote self-learning, critical thinking, and problem-solving abilities. The main findingsinclude: - Effective learning strategies support the development of diverse skills. - Effective learning fosters dialogue and enhances competencies. - Graduates of effective learning systems exhibit intelligence and creative potential. Keywords: Education, diverse strategies, effective learning, language skill. يعد التعليم أحد أهم القوى الفاعلة في المجتمعات ، وسبب وجيه في تطور الدول، لهذا نجد العلماء منصبين في كيفية تطويره من خلال تحديث أساليب واستراتيجيات متنوعة تهدف إلى تمكين المتعلم من اكتساب المهارات والفهم العميق للمفاهيم من خلال توظيف استراتيجيات التعلم الفعال تساعده على التعلم الذاتي ،التفكير النقدي وحل المشكلات. ومن أهم النتائج المتوصل إليها: - تعد استراتيجيات التعلم الفعال لتنوع المهارات. - التعلم الفعال يثير الحوار وينمي المهارات. - خريجي التعلم الفعال يتميزون بذكاء وقدرة على الإبداع. الكلمات المفتاحية: التعليم، استراتيجيات متنوعة، التعلم الفعال، المهارات اللغوية..Item التواصل التربوي في طور المتوسط - السنة الرابعة أنموذجا -(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) زهية قريشي ريان ابراهيميSummary: This study aimed to highlight the impact of educational communication skills in promoting an interactive learning environment within the school setting at the middle school level. The study tools were distributed to fourth-year middle school teachers in the form of a questionnaire consisting of 27 questions. Therefore, the study population included all teachers and learners in middle school education, with a sample size of 120 participants. We adopted the descriptive method using an analytical approach to achieve the study's objectives. To answer the research questions, we used statistical tables, pie charts, and their analysis. The results showed a general agreement in most of the responses between teachers and learners. Keywords: educational communication – pedagogical triangle – teacher –Item البنيّة الصوتيّة في قصيدة "ما اعتاد حبّ سُليمى حين مُعتاد" للقطامي التغلبي(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025)يُعَدّ الصوت اللّغويّ أوّل مستوى لسانيّ يتقدّم إليه المبدعون اشتغالا في أعمالهم، وعلى رأس هؤلاء الشعراء؛ إذ بفضله يتحقق الانزياح الدلالي، من هذا المنطلق يأتي بحثنا مشتغلا على قصيدة"ما اعتاد حبّ سليمى حين معتاد" للقطامي التغلبي، وذلك في سبيل تحليل البنى الصوتية على مستوى البنية المقطعية التركيبية من خلال ما اعتمده الشاعر من صوامت وصوائت ومقاطع وما تتطلبه من خاصيات فيزيولوجية (المخارج) وفيزيائية (الصفات) أبانت عن تجربة الشاعر، كما أدّى توظيفها إلى تبليغ حزم من المعاني والدلالات. الكلمات المفتاحية: الصوت، الصامت، الصائت، المقطع. Summary: The linguistic sound is considered the first linguistic level that creative people advance to in their work, and at the forefront of these poets; because thanks to it, semantic shift is achieved. From this standpoint, our research comes, working on the poem “Ma `tada Hab Salma hin `tada” by Al-Qatami Al-Taghlabi, in order to analyze the phonetic structures at the level of the syllabic syntactic structure through what the poet adopted of consonants, vowels and syllables and what they require of physiological properties (places of articulation) and physical properties (qualities) that revealed the poet’s experience, as their employment led to conveying bundles of meanings and connotations. -Key words: the sound, the silent, vowels, clip.Item مقاربة أسلوبية في قصيدة " واعنترتاه " للشاعر الجزائري حسن دواس(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025)الملخص : تسعى هذه الدّراسة إلى دراسة المستويات الأسلوبية لقصيدة " وا عنتر تاه " للشاعر الجزائري " حسن دواس "، وهذه المستويات متمثلة في المستوى الصّوتي و المستوى الصّرفي و المستوى التّركيبي و المستوى الدّلالي . ولهذا طرحنا الإشكال التّالي : ما هي أبرز مستويات التحليل الأسلوبي في قصيدة " وا عنتر تاه " للشاعر " حسن دواس" ؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية قسّمنا بحثنا إلى فصلين ، حيث بدأت هذه الدّراسة بالمستوى الصّوتي بما تمثّله من موسيقى داخليّة وصفات الأصوات وأنواعها ، إضافة إلى التّصريع و التّكرار ، أمّا الموسيقى الخارجية فدرسنا فيها الوزن و القافية و الرّويّ . ثمّ تطرّقنا إلى المستوى الصّرفي فدرسنا فيه بنية الأفعال وبنية الأسماء . وفي الفصل الثاني تطرّقنا إلى المستوى التركيبي حيث تناولنا فيه كل ما يتعلّق ببنية الأفعال وبنيّة الأسماء ومواضع التّقديم و التّأخير لنختم بالحقول الدلاليّة الواردة في قصيدتنا . و أنهينا بحثنا بخاتمة تضمنّت أهمّ النتائج التّي توصلنا إليها وأهمّها أنّ الشّاعر " حسن دواس " قد وظّف الكثير من الظّواهر الأسلوبيّة في قصيدته مبرزا جمالها وحسن تركيبها وكثرة دلالاتها ، فكلّ من يقرؤها و يتمّعن فيها تبقى راسخة في ذهنه . الكلمات المفتاحية : حسن دواس، الأسلوبية ، واعنترتاه، مستويات التحليل الأسلوبي . Summary This study examines the stylisticlevels of the poem "Wa Antar Tah" by the lgerianpoet "Hassan Dawas," which are represented in the phonetic, morphological, syntactic, and semanticlevels. Thus, weasked the question as follows: In Hassan Dawas' poem, whatis the level of stylisticanalysisthatismostprominent? To respond to this question, wedividedourresearchintotwochapters. In the first place, the study commences with the phoneticlevel, whichrepresentsinternal music, soundqualities, and their types, in addition to rhyme and repetition. As for the external music, westudied the meter, rhyme, and refrain. Weexplored the morphologicallevel, examining the structure of verbs and nouns. In the second chapter, wedelvedinto the syntacticlevel, wherewecoveredeverythingrelated to the structure of verbs and nouns and the positions of emphasis and postponement, concludingwith the semanticfieldspresent in ourpoem. Our research came to a close with a conclusion thatincluded the most important resultswereached, the mostsignificant of whichisthat the poet "Hassan Dawas" employedmanystylisticphenomena in hispoem, highlightingits beauty, composition, and numerous connotations. Anyonewhoreadsit and reflects on itwillfinditfirmlyetched in theirmind. Keywords : Hassan Dawas, stylistics, Antartah, levels of stylistic analysis.Item تعليميّــة ميدان فهم المنطــوق و إنتاجـــــــه في ضوء بيداغوجيّة المقاربة بالكفاءات - كتاب السّنة الرّابعة متوسّط أنموذجًـــــا-(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) عيسى زعيمملخّص البحث باللّغة العربيّة فهم المنطوق وإنتاجه أحد الميادين المهيكلة لمادّة اللّغة العربيّة، بل يعدّ أهمّها، بدليل أنّه يتصدّر تعليميّة مادّة اللّغة العربيّة في مرحلة التّعليم المتوسّط ، يهدف إلى تمكين المتعلّمينمنالتّواصل الشّفويّ. يعدّ التّواصل اللّفظيّ من أهمّ المرتكزات الّتي تقوم عليها الممارسة الصّفيّة في هذا الطّور التّعليميّ بغية بناء شخصيّة قادرة على التّعبير عن كلّ الحاجيات بلسان عربيّ فصيح، لأنّ اللّغة وسيلة التّواصل اليوميّ بشقّيه الشّفويّ والكتابيّ، ولن يحصل هذا إلاّ إذا تحكّم المعلّم فيطرائق التّدريس الحديثة ومختلف استراتيجيّات التّعلّم النّشط، ويجب صبّ الاهتمام على المتعلّم بالدّرجة الأولى. يهدف ميدان فهم المنطوق وإنتاجه إلى تنمية مهارتي الاستماع والتّحدّث، لأنّ القدرة على الكلام تتوقّف على حسن الإصغاء والفهم، فهما مهارتان متلازمتان من خلال حصول عمليّة التّواصل. إنّ مهارتي الاستماع والتّحدّث تكمّلهما مهارتي القراءة والكتابة، فالمهارات الأربع تكوّن حلقة التّواصل الذّي يهدف إليه المنهاج التّربويّ المعدّل في 2016م، لإكساب المتعلّم اللّغة العربيّة الفصيحة. ومن أجل بلوغ هذا الهدف الأسمى ينبغي الاهتمام بالمعلّم وإعداده إعدادا جيّدا قادرا على تجديد معارفه من خلال التّكوين المستمرّ الذّي تشرف عليه الوصاية. The Summary Understanding and producing spoken language is one of the structured fields of the Arabic language, and it is considered the most important. This is evidenced by its prominence in the teaching of Arabic at the intermediate education stage, where the primary objective is to enable learners to engage effectively in oral communication. Verbal communication is a fundamental pillar of classroom practice at this educational stage, aimed at fostering a personality capable of expressing all needs in eloquent Arabic. Language serves as the primary means of daily communication, both orally and in writing. Achieving this object requires that teachers master modern teaching methods and various active learning strategies, with a primary focus on the learner’s needs. This domain aims to develop the skills of listening and speaking, as the ability to communicate orally is contingent upon effective listening and comprehension—two interdependent skills that form the foundation of the communication process. The skills of listening and speaking are complemented by the skills of reading and writing, together forming an integrated cycle of communication. This comprehensive approach aligns with the objectives of the revised 2016 educational curriculum, which aims to develop learners’ proficiency in eloquent Arabic. To achieve this overarching object, it is essential to invest in the preparation and continuous professional development of teachers, enabling them to update their knowledge and skills through ongoing training programs supervised by the relevant authorities.Item صورة الأسير في رواية قناع بلون السماء لباسم خندقجي(جامعة محمد البشير الابراهمي برج يوعريريج, 2025) - حنان أحميدي - وئام بعزيزAbstract The thesis aims to explore the image of the prisoner by shedding light on the issue of detainees andtheir rights, with a particular focus on the role of imagery in revealing their suffering and fostering solidarity with them—especially regarding the reality of Palestinian prisoners and the conditions of their detention within prisons. To uncover this often-silenced reality, we have adopted the structuralist approach. The novel A Mask the Color of the Sky by BasimKhandaqji serves as a distinguished model for this study, given its distinctive characteristics that qualify it as part of what is known as prison literature. Keywords: prisoner, image, literature, prison, suffering. الملخص: تهدف المذكرة إلى الوقوف عند صورة الأسير من خلال تسليط الضوء على قضية الأسرى وحقوقهم، مع التركيز على دور الصور في كشف معاناتهم، وتعزيز التضامن معهم ، وخاصة واقع الأسرى الفلسطينيين، وظروف اعتقالهم، داخل السجن، وللكشف عن هذا الواقع، المسكوت عنه اتبعنا المنهج البنيوي، وتعد رواية قناع بلون السماء لباسم خندقجيأنموذجا مميزا لهذه الدراسة، لما تحمله من خصائص ومميزات تجعلها ترتقي إلى ما يسمى: أدب السجون. الكلمات المفتاحية الأسير، الصورة، الأدب، السجن، المعاناة